Nelivuotias tarttui loruun Ärrän kierrän orren ympäri. Kuka tämän hengentuotteen takana mahtaa olla ja mistä se on peräisin?

Kysytty

Nelivuotias tarttui loruun Ärrän kierrän orren ympäri. Kuka tämän hengentuotteen takana mahtaa olla ja mistä se on peräisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Ärrän kierrän orren ympäri, ässän pistän taskuun" saattaa olla alkuperältään suullista kansanperinnettä, jonka alullepanija on tuntematon. Se on yksi niistä n. 40 000 sananparresta, jotka saatiin talteen Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran vuonna 1985 julistamassa keruukilpailussa. Näistä se ja 5246 muuta kelpuutettiin mukaan Matti Kuusen toimittamaan kirjaan Rapatessa roiskuu : nykysuomen sananparsikirja (SKS, 1988). Sananparren keruupaikaksi kirjassa mainitaan Ristiina.

Rapatessa roiskuu -kokoelmaan on kelpuutettu vain sellaisia sananparsitekstejä, joille ei ole löytynyt vastineita Kansanrunousarkiston n. 1950-luvun loppuun ulottuvista sananparsien kopiokortistoista eikä ennen vuotta 1965 julkaistuista sananparsikirjoista. Se esiintyy kuitenkin vuonna 1963 ilmestyneessä Antti Sovijärven Suomen kielen äännekuvasto -kirjassa muodossa "Ärrän kierrän ympäri orren, ässän pistän pussiin" r- ja s-äännevirheiden korjaamiseen tarkoitettujen erityisharjoitusten joukossa. Kirjan alkusanojen mukaan "Äännevirheiden oikaisemiseen käytettävät harjoitukset ovat suurimmaksi osaksi muovautuneet sen logopedisen opetustyön yhteydessä, jota olen joutunut harjoittamaan paitsi Helsingin yliopistossa myös useaan otteeseen Suomen puheopistossa".

Huomioonottaen Sovijärven kirjan julkaisuajankohdan (1963) ja sen, ettei Ristiinasta Kalevalan juhlavuonna nykyperinteen keruuhaaviin tarttunutta sanontaa ole tallennettu ennen vuotta 1965 ilmestyneisiin sananparsikirjoihin, on täysin mahdollista, että 80-luvulla sananpartena tallennettu virke onkin alun perin puheterapeuttista välineistöä ja sellaisena kenties juuri Antti Sovijärven "hengentuote". Toki Sovijärvikin on voinut hyödyntää harjoituksiaan kehitellessään kansanperinteestä ammennettua aineistoa, mutta tässä tapauksessa pitäisi kaiketi olla osoitettavissa ennen vuotta 1963 julkaistu sananparsilähde, jossa "Ärrän kierrän ympäri orren..." on mukana – ja mikäli Matti Kuuseen on uskominen, sellaista ei ole.

Siis: sananparsi tai Sovijärvi – jätän tämän itse kunkin tahollaan ratkaistavaksi.