Näkeekö jääkiekkoselostamosta paremmin pelaajat?

Kysytty

Näkeekö jääkiekkoselostamosta paremmin pelaajat? Eikö selostajillakin kuitenkin ole selostamossa televisioruutu, jossa näkyy sama kuva kuin televisiokatsojillakin? Katsovatko he siitä mitä tapahtuu vai katsovatko he enimmäkseen pelikentälle? Luulisi ainakin, että sieltä erottaisi pelaajien nimetkin paremmin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjaston Kysy.fi -sivustolla on tiedusteltu tällaista asiaa Ylen urheiluselostajilta.

Koska peli kulkee nopeasti ja TV-lähetyksissä on pieni viive, selostaja ei voi pelkästään tuijotella vastaanotinta. Lähetyksestä kuitenkin näkee hidastukset ja lähikuvat. Ylen urheiluselostajat kertovat, että selostajan tulisi opetella pelaajat sekä numeron että myös hahmon ja luistelutyylin mukaan, nimet kun harvoin erottuvat selästä omin silmin. Jos tuntee pelaajien pelipaikat niin sekin luultavasti auttaa, myös tutkimustyö ennen pelejä.

http://www.kysy.fi/kysymys/nakeeko-jaakiekkoselostajat-selostamoista-hyvin-pelaajien-numerot-ja-nimet

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/jaakiekkoselostaja-tarvitsee-ihmistuntemusta-ja-kuulijan-mieleen-pitaa-jaada/izkC33PU