Näkeekö lääkäri mitä reseptilääkkeitä olen ja en ole hakenut apteekista? Näkyykö hakupäivät myös, ja kuinka pitkältä ajalta?

Kysytty

Näkeekö lääkäri mitä reseptilääkkeitä olen ja en ole hakenut apteekista? Näkyykö hakupäivät myös, ja kuinka pitkältä ajalta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Omakanta-palvelussa kerrottujen tietojen perusteella potilaan tietojen tarkastelu on hyvin säänneltyä ja rajattua. Omakannassa kohdassa Tietojen käyttö ja turvallisuus kerrotaan seuraavasti:

Kuka näkee tietoni?

Resepti- ja terveystietojasi saa käsitellä esimerkiksi lääkäri, terveydenhoitaja tai farmaseutti hoito- tai asiointitilanteessa, kuten vastaanotolla tai lääkettä haettaessa. Omakannasta näet missä tietojasi on käsitelty.

Kanta-palveluihin tallennettuja tietoja saavat käsitellä vain terveydenhuollon ammattihenkilöt. Tietojen katselu edellyttää työtehtävän mukaisia käyttöoikeuksia. Tietojen katselu edellyttää myös aina hoito- tai asiakassuhdetta ja potilaan suostumusta.

Kuka saa käsitellä reseptitietojani?

Reseptitietojasi pääsevät käsittelemään ne sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä apteekeissa työskentelevät henkilöt, joilla on sosiaali- ja terveydenhuollon varmentajan myöntämä toimikortti ja työtehtävän mukaiset käyttöoikeudet tietoihin.

Reseptejäsi saa katsoa esimerkiksi seuraavissa tilanteissa

- Lääkäri saa katsoa reseptit, jotka hän on itse kirjoittanut.

- Apteekissa lääkkeen toimittaja saa katsoa reseptit, kun lääkkeitä haetaan.

- Sinua hoitava lääkäri tai sairaanhoitaja voi katsoa reseptejäsi, jos annat siihen luvan suullisesti.

- Sosiaali- ja terveydenhuollossa työskentelevä ammattihenkilö saa katsoa reseptejäsi, jos hänen tehtävänkuvaansa kuuluu potilaan lääkehoidon jatkuvuuden turvaaminen.

- Tekninen henkilö voi katsoa reseptin tiedot, jos se on tarpeen teknisen häiriön selvittämistä varten.

Ilman sinun lupaasi lääkäri voi katsoa tietojasi vain hätätilanteessa.

Kohdassa Ohjeet ja asiointi kerrotaan, että palvelu näyttää reseptin tiedot ja niihin tehdyt merkinnät seuraavasti:

- mihin asti resepti on voimassa

- paljonko lääkettä on jäljellä

- milloin lääkettä on haettu viimeksi apteekista

- lääkkeen annosteluohjeet

- kuka reseptin on määrännyt

- milloin ja missä resepti on määrätty

- onko resepti uusittu

Laki sähköisestä lääkemääräyksestä sanoo tällä hetkellä, että sähköiset lääkemääräykset ja niitä koskevat tiedot säilytetään reseptikeskuksessa 30 kuukautta. Lakiin on kuitenkin tehty muutoksia, jotka tulevat voimaan 1.11.2021.

Voit esittää kysymyksiä ja antaa palautetta Kanta-palveluihin liittyen sähköpostitse tai asiakaspalautelomakkeella. https://www.kanta.fi/yhteystiedot

Lähteet:

Omakanta.fi. https://www.kanta.fi/omakanta. (Viitattu 5.10.2021)

Laki sähköisestä lääkemääräyksestä (61/2007 19 §). https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070061. (Viitattu 5.10.2021)