Naisesta tulee naimisiin mennessään "Mrs Jack Taylor" (esim.) ainakin ameriikoissa. Onko tämä aviomiehen nimen "saaminen/sanominen" oikeasti tapana? Onko…

Kysytty

Naisesta tulee naimisiin mennessään "Mrs Jack Taylor" (esim.) ainakin ameriikoissa. Onko tämä aviomiehen nimen "saaminen/sanominen" oikeasti tapana? Onko muualla tällaista käytäntöä? Mistä tapa on peräisin?

Vastaus

Vastattu

Nykypäivänä mainitsemaasi muotoa 'Mrs. Jack Taylor' ei enää käytetä kuin harvoin, mutta entisaikaan se oli tapana. Nykypäivänä voidaan käyttää pariskuntaa esiteltäessä muotoa 'Mr. and Mrs. Jack Taylor', mutta vaimoa esiteltäessä muoto on 'Mrs. Elizabeth Taylor' tai mahdollisesti 'Doctor Taylor', jne. Nykypäivänä ei ole myöskään olennaista onko nainen naimisissa vai ei, joten muotojen 'Ms.' ja 'Mrs.' merkitys on nykyään olematon.

Käytäntöjen taustalla on pitkälle 1900-luvulle jatkunut käytäntö, jossa aviomies ajateltiin perheen ja pariskunnan keskeisenä hahmona. Kyse on siis patriarkaalisesta tavasta, joka on nykypäivänä liudentunut vähitellen pois yhteiskunnan kaikilta tasoilta. Vastaavanlaisia tapoja puhutella löytyy myös muista Euroopan kielistä: espanjasta, ranskasta, saksasta, jne.

Lisätietoa asiasta löytyy mm. wikipediasta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mrs.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Rouva

6 ääntä

Kommentit

Esimerkki brittiläisestä tietokirjallisuudesta. Vuonna 1984 ilmestyneen (uusittu laitos 2017) Agatha Christie -elämäkerran kirjoittaja Janet Morgan luettelee teoksen esipuheessa tapaamiaan kirjailijan sukulaisia, mm. "Mrs Anthony Hicks" ja "Mrs Cecil Mallowan". Kyseessä on Agathan tytär Rosalind Hicks ja Agathan langon Cecil Mallowanin suomalainen vaimo, jotka molemmat olivat tuolloin leskirouvia - ilman omia etunimiään.

Kirjaston vastauksessa "muotojen 'Ms.' ja 'Mrs.' merkitys on nykyään olematon" ei kyllä ole ihan mennyt nappiin. Vanhentuneet muodot ovat 'Miss' ja 'Mrs.'; neutraali muoto 'Ms' on syrjäyttänyt molemmat.

"Mrs Mohamed Al Fayed, her children and grandchildren wish to confirm that her beloved husband, their father and their grandfather, Mohamed, has passed away peacefully of old age on Wednesday August 30, 2023."
bbc.com 2.9.2023

(Heini Wathén-Fayed)