Näin radanvarressa hiukan Oulun eteläpuolella pylvään, jossa oli luku 735. Tarkoittaako se, että ko. kohdasta on 735 km Helsinkiin?

Kysytty

Näin radanvarressa hiukan Oulun eteläpuolella pylvään, jossa oli luku 735. Tarkoittaako se, että ko. kohdasta on 735 km Helsinkiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pylvästä näkemättä on vaikea sanoa, onko se nimenomaan kilometripylväs. Kilometrimerkissä on valkeapohjaiset kilvet. Merkki sijoitetaan kilometrien kasvusuuntaan katsoen ensisijaisesti radan oikealle puolelle.

Ratakilometrin pituus on yleensä noin tuhat metriä, mutta tähän on suuriakin poikkeuksia. Radan pituus on voinut muuttua rataoikaisujen ja raidemuutosten yhteydessä.

3 ääntä

Kommentit

Ei Helsinkiin niin pitkä matka ole mitenkään. Ota pari sataa kilometriä pois.

Paljonko Parkanon oikoradan valmistuminen lyhensi junamatkaa Tampereen ja Seinäjoen välillä?

Kyseessä on joko kilometrimerkki (valkoinen pohja) tai paikantamismerkki (vihreä pohja). Kilometrimerkki ilmoittaa tarkemman etäisyyden Helsingistä, kun paikantamismerkki kiinnitetään sähköradalla lähimpään sähköpylvääseen. Sähköistämättömällä rataosuudella molemmat merkit ovat samassa kohdassa, jolloin eroa ei ole.

735 osuu Tupoksen kohdalle. Lukema on tosiaan ratakilometrien määrä Helsingistä Oriveden ja Haapamäen kautta mitaten.