Näin marja-aikana askarruttaa, kumpi kuluttaa enemmän sähköä marjojen kuivaaminen vai pakastaminen?

Kysytty

Näin marja-aikana askarruttaa, kumpi kuluttaa enemmän sähköä marjojen kuivaaminen vai pakastaminen? Oletetaan, että pakastin on täynnä marjoja ja vastaava määrä kuivataan kasvikuivurilla kotona.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pakastimen keskimääräinen kulutus on 0,5–1,5 kWh/vrk. Kulutus vaihtelee laitteen iän, tilavuuden ja energialuokan mukaan.

Sähkölaitteen kulutuksen voi laskea, kun tietää laitteen teho (watti, W) ja laitteen käyttöaika (h).

Käytän esimerkkinä kasvikuivuria, jonka teho on 700 W. Jos sitä käyttää neljä tuntia, niin energiankulutus on 2,8 kWh/vrk. Kun verrataan vuorokauden aikana kulunutta energiaa pakastimeen, niin tämä kasvikuivuri kuluttaa enemmän. Toisena esimerkkinä on kasvikuivuri jonka teho on 250 W. Neljän tunnin käytön jälkeen sen energiankulutus on 1 kWh/vrk.

Pakastin kuluttaa vuodessa 273–474 kWh. Kasvikuivuri kuluttaa 365–1000 kWh vuodessa, jos sitä käyttää päivittäin. Tästä näkökulmasta pakastin kuluttaa vähemmän sähköä.

Itse voi vaikuttaa energiankulutukseen riippuen siitä, kuinka paljon käyttää kasvikuivuria. Jos aikoo käyttää kuivuria muutaman kerran vuodessa niin sen energiankulutus ei ole yhtä merkittävä kuin jos sitä käyttäisi päivittäin. Kasvikuivurien teho vaihtelee eri tuottajien välillä.

Lähteet:

https://www.caruna.fi/palvelut/omat-sahkoasiat/sahkolaitteiden-energiankulutus

https://www.vattenfall.fi/energianeuvonta/sahkonkulutus/sahkolaitteiden-energiankulutus/

https://blogs.helsinki.fi/ruokaajateknologiaa/kasviskuivuri/

7 ääntä

Kommentit

Olipa omituinen vastaus, kun oletettiin, että kasvikuivuria käytettäisiin 24/7/365. Sitähän käytetään kesällä ja syksyllä tavallisesti muutamia tunteja vuorokaudessa, joskus harvoin aamusta iltaan. Näin ainakin itse teen. Kuivuri kuluttaa siis paljon vähemmän, jos tarkoitus on selvittää kumpi säilöntätapa on halvempi.