Näin Kuninkaallisen häähumun vallitessa kysyn Sinulta mihin perustuu/mistä johtuu Ruotsin kirkon kanta ettei kuningas olisi voinut saattaa kruununprinsessaa…

Kysytty

Hei. Näin Kuninkaallisen häähumun vallitessa kysyn Sinulta mihin perustuu/mistä johtuu Ruotsin kirkon kanta ettei kuningas olisi voinut saattaa kruununprinsessaa ja luovuttaa sulhaselle?
Ystävällisestä vastauksesta kiittäen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ruotsin kirkon näkemyksen mukaan kyse on sukupuolten välisestä tasa-arvosta ja naisen vapaudesta. Kun isä luovuttaa tyttärensä tämän tulevalle aviomiehelle, nainen on ikään kuin miesten omaisuutta. Tällä eleellä on erittäin vahva symbolinen merkitys ruotsalaisessa, sukupuoltan välistä tasa-arvoa korostavassa yhteiskunnassa.