Näin joulukinkkua sulatellessamme tulin jälleen ajatelleeksi, että raamatussahan on selkeä "älä syö sikaa" -käsky, jota kristittyjenkin odotetaan noudattavan …

Kysytty

Näin joulukinkkua sulatellessamme tulin jälleen ajatelleeksi, että raamatussahan on selkeä "älä syö sikaa" -käsky, jota kristittyjenkin odotetaan noudattavan (en itse kuulu mihinkään seurakuntaan)?
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Leviticus+11%3A7-8&version… Kysymys: Miltä osin em. asia voidaan nähdä olevan täysin linjassa / ristiriidassa ns. tapakristittyjen joulunvieton kanssa?
Kiitos vastauksestanne

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikkia kristittyinä itseään pitäviä koskevaa vastausta tuskin voi antaa, mutta ainakin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon näkökulmasta tämä sianlihan syöntikielto kuulunee niiden asioiden joukkoon, jotka tulkitaan historiallisiksi ohjeiksi, ei hengellisiksi määräyksiksi. Kun sianlihan käsittelytekniikka on parantunut 2000 vuoden aikana riittävästi, käyttökieltoon ei ole nähty enää käytännöllistä syytä.

Toisaalta on todennäköistä, että tällainen pragmaattinen asenne on kiistanalainen sellaisen mielestä, joka haluaa tulkita Raamattua kirjaimellisesti. Todennäköisesti myös Suomessa on kristittyjä, jotka lukevat kolmannen Mooseksen kirjan lukua "Puhtaat ja saastaiset eläimet" siten, että saastaisina kiellettyjä ovat mm. kameli, tamaani, jänis, sika sekä evättömät ja suomuttomat vesieläimet. Pitkän luettelon ilmaisut ovat kuitenkin niin moniselitteisiä, että tiukintakin tulkintaa edustavalle voi tulla ruokapöydässä vaikeuksia määritellä, onko jokin eläin "epäpuhdas" vai ei.

Ortodokseilla ja roomalaiskatolilaisilla on omat paastokauden ruokailuohjeensa, joihin voi sisältyä liharuoan välttämäminen, mutta täsmällistä sianlihan kieltoa en ole löytänyt. Ilmeisesti ainakin adventistit välttävät sianlihaa ja äyriäisiä em. Mooseksen kirjan listan perusteella, ja Jehovan todistajat torjuvat kaikki verestä valmistetut ruoat.

Jos jollakulla lukijalla on edellä esitettyä täsmällisempää tietoa, siitä olisi hyvä kuulla.

Heikki Poroila
Tikkurilan kirjasto

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Monet kristityt myös tulkitsevat Vanhan Testamentin ja Uuden Testamentin suhteen niin että Jeesus Kristus "täytti lain" (eli Mooseksen lain, johon kuuluivat kaikki eläinuhrit ja muuta tarkat säännöt) ottamalla itse uhrieläimen paikan, ja antoi tilalle "korkeamman" lain ("rakasta Jumalaa, ja lähimmäistäsi kuin itseäsi" ym). Eli ruokavaliosäännot menivät samaa tietä kuin eläinuhrit, ympärileikkaaminen, lauantai sapatti ja väärintekijoiden kivittäminen (Uusi Testamentti kirjoittaa kaikki nämä uusiksi).