Näin eilen Helsingissä valkotäplikkäitä jäniksiä. Mikä laukaisee talviturkin muodostumisen, varsinkin jos lumen ja pakkasentulo on näinkin myöhässä kuin tänä…

Kysytty

Näin eilen Helsingissä valkotäplikkäitä jäniksiä. Mikä laukaisee talviturkin muodostumisen, varsinkin jos lumen ja pakkasentulo on näinkin myöhässä kuin tänä talvena?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Metsäjäniksen talviturkki on evoluution myötä kehittynyt perinnöllinen piirre. Sitä ei kuitenkaan laukaise säätila, vaan pääasiassa päivän pituus eli valon määrä. Valon määrähän ei muutu samalla leveysasteella kuten säätila.

Samalla leveysasteellakin jänisyksilöiden kohdalla on suuria eroja siinä, miten nopeasti kesäturkki vaihtuu valkoiseen. Valkotäpläisellä muutos on vasta käynnissä, kun samaan aikaan jokin lajitoveri voi olla jo täysin valkoinen tai kesänruskea.

Ratkaisevaa on kuitenkin se, miten etelässä tai pohjoisessa jänis sattuu elämään. Lapin jänikset muuttuvat valkoisiksi paljon aikaisemmin kuin Helsingin seudulla (Suomessa metsäjäniksiä on koko maassa).

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto