Näin allaolevan vastauksen jossain kirjaston kysymyspalvelussa, ja haluaisinkin tietää onko vastaavista aiheista kirjoitettu uudempia artikkeleita? Noita…

Kysytty

Näin allaolevan vastauksen jossain kirjaston kysymyspalvelussa, ja haluaisinkin tietää onko vastaavista aiheista kirjoitettu uudempia artikkeleita? Noita allaolevia lehtiä kun ei todennäköisesti ole enää saatavissa kirjastosta.

Suominen, Jyrki: Kun halutaan tyttö tai poika. Tiede 2000; 1993; 2 ; 34-37
(Syntyvän lapsen sukupuoli ja sukupuolen ennaltavalinta)
Kallioinen, Riitta: Tyttö vai poika : tarua ja totta. Kaks' plus 1994 ; 6-7 ; 46-49
Wilhelm, Klaus: Poikia on aina enemmän. Tieteen kuvalehti.1996 ; 9 ; 52-53
Komi, Tiina: Miten on pienet vauvat tehty? : pohjatuulella poikia, etelätuulella tyttöjä. Vauva 1997 ; 6 ; 20-23
Kiuru, Titta: Tyttö vai poika? Vauva 2001 ; 2 ; 25-27

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisissä kirjastoissa ei tosiaan säilytetä monistakaan lehdistä yli kymmentä vuotta vanhoja numeroita. Kaikista mainituista artikkeleista voisi kuitenkin luultavasti saada artikkelikopiot kaukopalvelun kautta muualta tilaamalla. Kirjaston kaukopalvelusta kuten palvelumaksuista löytyy lisätietoja Espoon kirjaston verkkosivuilta: http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;17273;17316

Ymmärsin, että kiinnostus koski erityisesti tulevien lasten sukupuolen määräytymistä ja siihen vaikuttamista? Artikkelitietokannoista hakemalla löytyi mainittujen artikkelien lisäksi seuraavat aiheeseen liittyvät lehtiartikkelit (uutuusjärjestyksessä):

- Flygar, Mia: Syntyykö designvauva ensi vuonna?
Lääkärilehden uutisia 02.03.2009
suora linkki uutiseen: http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=6971/type=1

- Kirkinen, P: Sikiön sukupuoli voi selvitä jo alkuraskauden ultraäänitutkimuksessa
SLL 7/2008, s. 606

- Kirkinen, P: Liuskatesti sikiön sukupuolen määrittämiseksi
SLL 9/2006, s. 947

- Jansson, M: Pitkään yritetty lapsi on todennäköisemmin poika
SLL 1-2/2006, s. 17

- Socada, Maria: Voiko lääkäri päättää lapsen sukupuolen? : intersukupuolisten lasten hoitokäytännöistä.
Suomen lääkärilehti - Finlands läkartidning 2005 vol. 60 no. 38 s. 3739-3743

- Niemi, M: Tyttö tai poika tilaustyönä
Duodecim 1994 vol. 110 no. 12 s. 1124-1130

- Kolho, Kaija-Leena: Oikeat hormonit oikeaan aikaan
Tiede 2000. - 9(1989) : 4, s. 52-54.

- Aula, Pertti: Sikiön sukupuolen "paljastaminen"
Duodecim 1985 vol. 101 no. 8 s. 796-797

- Vaara; Aula; Karjalainen: Pitääkö lapsen sukupuoli ilmoittaa vanhemmille raskauden aikana?
Duodecim 1984 vol. 100 no. 17 s. 1113-1116