Myönnetäänkö lapselle kirjastokortti, mikäli mukana oleva aikuinen ei ole virallinen huoltaja, mutta mukana olisi valmiiksi täytetty kirjastokorttihakemus,…

Kysytty

Myönnetäänkö lapselle kirjastokortti, mikäli mukana oleva aikuinen ei ole virallinen huoltaja, mutta mukana olisi valmiiksi täytetty kirjastokorttihakemus, jonka huoltaja on allekirjoittanut? Ettei tulisi ikäviä yllätyksiä sitten kirjastossa, kun tarkoituksena on järjestää pieni yllätys, josta jää mukava muisto. :)

Vastaus

Vastattu

Yleinen käytäntö on se, että jos lapsi tuo valmiiksi täytetyn ja huoltajan allekirjoittaman kirjastokorttihakemuksen kirjastoon, hän saa kirjastokortin. Tässä tapauksessa hakemuksen allekirjoittaneesta huoltajasta tulee vastuuhenkilö. Vastuuhenkilö on vastuussa lainoista, kun alle 15-vuotias lainaa jotakin kirjastosta. Jos huoltajalla ei ole syystä tai toisesta lainausoikeutta (esimerkiksi hänellä on yli 28 vuorokautta myöhässä oleva laina, tai velkasaldo on käyttösääntöjen liitteessä mainittu summa tai enemmän) uuden kortin tekeminen ei onnistu ennen kuin huoltaja on saanut lainausoikeuden takaisin.