Muutamat korsolaiset ovat muistavinaan, että J.H.Erkon tai HeSan kirjallisuuspalkinnon on voittanut kirja, jossa esiintyy Korso-niminen vantaalainen kylä…

Kysytty

Muutamat korsolaiset ovat muistavinaan, että J.H.Erkon tai HeSan kirjallisuuspalkinnon on voittanut kirja, jossa esiintyy Korso-niminen vantaalainen kylä. Onkohan kenelläkään tietoa tämmöisestä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En ainakaan toistaiseksi löytänyt J.H. Erkon palkinnon (1964-1994) tai Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon (1995-) voittajakirjaa, jossa Korso olisi ainakaan oleellisesti tapahtumapaikkana tai aiheena.

Kollega ehdotti Juhani Peltosen kirjaa Elmo (1978), joka sopii kuvaukseesi osittain. Kirjan tapahtumapaikkana on kuvitteellinen Kainalniemen kylä, jonka esikuvana Korso toimii. Juhani Peltonen asui myös itse suurimman osan elämästään Korsossa. Peltonen ei voittanut esikoiskirjapalkintoa, mutta hän oli vuonna 1963 J. H. Erkon kirjoituskilpailun (suunnattu nuorille, jotka eivät ole julkaisseet esikoisteostaan) voittajissa.

Olisiko Elmo voinut olla Korso-yhteyksiensä vuoksi pohtimanne kirja?