Muutama vuosi sitten kirjoitin artiikkelin, johon tarvitsin tiedon Hal Foster -nimisen sarjakuvantekijän erään kuuluisan työn Prince Valiant ilmestymisestä…

Kysytty

Muutama vuosi sitten kirjoitin artiikkelin, johon tarvitsin tiedon Hal Foster -nimisen sarjakuvantekijän erään kuuluisan työn Prince Valiant ilmestymisestä markkinoille. Kallion kirjaston käsikirjastossa oli silloiin engl. kirja, josta tieto löytyi. Vuosi oli 1937.
Laiitoin ylös kirjan ja kirjoittajan nimen ym. tiedot kuten myös sivun, jolta tieto löytyi. Nyt en löydä paperia mistään.

Voisinko saada kirjoittajan nimen,, kirjan nimen, kustantamon, vuoden ja sivunumeron Prinse Valiant -sarjasta ja juuuri siitä ajankohdasta, jolloinsarja alkoi ilmesttyä. Kai se oli 1937.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En tiedä, mikä kirja silloin on ollut kyseessä, mutta kaipaamasi tieto löytyy myös Ville Hännisen toimittamasta teoksesta ”Ulkomaisia sarjakuvantekijöitä 2” (BTJ Kustannus, 2007). Se on kyseisessä kirjassa Fosteria käsittelevässä Timo Ronkaisen artikkelissa ”Realistisen sarjakuvakerronnan taituri” (s. 68–73). Sivulla 72 mainitaan, että Prince Valiant eli Prinssi Rohkea alkoi ilmestyä sanomalehdissä 13.2.1937. Toivottavasti tämä lähde kelpaisi kadottamasi lähteen tilalle.