Kirja Suomen kaukopartiotoiminnasta

Kysytty

Muutama vuosi sitten julkaistiin kirja. Siis ehkä noin 2-5 vuotta sitten. Se on vakava kertomus Suomen kaukopartiotoiminnasta. Kirjassa tuodaan esiin se rankempi puoli. Kun ammutaan antautunut vihollinen ettei se voisi tehdä hälytystä. Tai kun taistelu tilanteessa joudutaan jättämään omat haavoittuneen. Nimi oli tyyliin Kaukopartion musta kirja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuvauksen perusteella kyseessä voisi olla Mikko Porvalin kirja Hyökkäyksen edellä : kaukopartio Kannaksella kesällä 1941 (Atena, 2013). Se kuvaa jatkosotaa edeltävää tiedusteluretkeä, jonka tarkoitus oli selvittää Neuvostoliiton joukkojen sijaintia. Kirja perustuu arkistotietoihin, haastatteluihin ja heti tapahtumien jälkeen tehtyyn Yleisradion haastatteluun, jonka julkaiseminen kuitenkin aikoinaan kiellettiin. Kaukopartio kohtasi mm. tilanteen, jossa päädyttiin ampumaan siviilejä, etteivät nämä voisi paljastaa partiota. Lisätietoa kirjasta kirjailijan sivuilta: http://www.mikkoporvali.fi/index.php?page=1101&lang=1.

Muita tuoreita tietokirjoja kaukopartiotoiminnasta:

Berghall, Patrik: Kuoleman porteilla : ilmavoimien kaukopartio-osasto Hartikainen 1942 (Atena, 2016)

Berghäll, Patrik: Päämajan kaukopartiomies : 13 retkeä osasto Kuismasen matkassa  (Atena, 2014)

Saressalo, Lassi: Päämajan kaukopartiot jatkosodassa (ilm. alun perin 1987, 3. painos 2010)

Kaukopartioaiheisia sotaromaaneja ovat viime vuosina julkaisseet ainakin Atso Haapanen, Marko Hattula ja Veli-Matti Hyttinen. Hattulan Kaukopartio-sarjaan kuuluvat romaanit Kaukopartion kujanjuoksu, Kaukopartion kostoisku ja Kaukopartio virittää ansan.