Muutama vuosi sitten jossain lehtiartikkelissa kerrottiin 1700- tai 1800-luvun matkailijan kirjoittamasta kirjasta, jossa hän kertoi nähneensä laajoja vihreitä…

Kysytty

Muutama vuosi sitten jossain lehtiartikkelissa kerrottiin 1700- tai 1800-luvun matkailijan kirjoittamasta kirjasta, jossa hän kertoi nähneensä laajoja vihreitä levälauttoja Itämerellä. Sinilevä ei artikkelin mukaan siis olisi vain nykyhetken ilmiö.
Muistaakseni matkailija ja kirjan kirjoittaja oli ranskalainen, kirjaa ei liene käännetty suomeksi.
Mikähän lehti ja mikähän kirja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tätä tietoa oli hieman vaikea löytää. Kollega muisteli, että Sakari Pälsin "Pohjankävijän päiväkirjasta : matkakuvauksia Beringiltä, Anadyriltä ja Kamtšatkasta" kerrotaan  ranskalaisesta tutkimusmatkailijasta, joka oli tutkinut pohjoista noihin aikoihin. Voisiko olla kyseessä tämä teos?