Muutama esimerkki Seitsemästä veljeksestä elämään jääneestä sanontatavasta, kiitos.

Kysytty

Muutama esimerkki Seitsemästä veljeksestä elämään jääneestä sanontatavasta, kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Osoitteesta http://www.aleksiskivi-kansalliskirjailija.fi/sitaatteja-aleksis-kiven-… löytyy koko joukko sitaatteja Aleksis Kiven teoksista. On tosin vaikea sanoa, missä määrin ne ovat jääneet elämän juuri Kiven teoksien vuoksi ja missä määrin olleet jo aikaisemmin yleisesti käytettyjä sanontoja.

Ainakin seuraavat ovat jossakin muodossa yleisessä käytössä:

”Voimallinen tahto vie miehen läpi harmaan kiven.”

”Öitä on monta, mutta joulu on vaan kerran vuodessa, ja sentähden iloitkaamme nyt.” [Käytettäneen lähinnä tuota keskimmäistä osaa.]

”Tehty on tehty, eikä saata sitä enään takaisin ruikutus ja marina.”

”Istu ja pala!” [Tätä ei ole tuossa listassa, mutta se löytyy useampaankin kertaan kirjasta.]