Mustaa silmää parannellaan elokuvissa usein raa’alla pihvillä. Onko sillä jotain erikoista vaikutusta vai onko kyseessä ”uskon asia”?

Kysytty

Mustaa silmää parannellaan elokuvissa usein raa’alla pihvillä. Onko sillä jotain erikoista vaikutusta vai onko kyseessä ”uskon asia”?

Vastaus

Vastattu

Se, että raaka pihvi olisi paras ensiapu mustaan silmään, on pelkkä myytti. Jääkaapissa säilytetyllä pihvillä tavoiteltua kylmähoitoa voi antaa paljon tarkoituksenmukaisemmillakin tavoilla. Pihvistä voi olla jopa haittaa: raa'assa lihassa olevat bakteerit voivat aiheuttaa vammassa vakavan bakteeritulehduksen.

Kylmä supistaa verisuonia ja vähentää veren ja kudosnesteen vuotamista vaurioalueelle. Kylmähoidon pintavaikutus lievittää esimerkiksi ruhjeen aiheuttamaa kipua, ja juuri siihen pintakylmähoitojen teho pikkukolhuissa perustuu. Syvempiin kudoksiin riittävä teho saavutetaan kuitenkin vain sellaisella kylmäpakkauksella, joka luovuttaa kylmää tasaisesti ja riittävästi. Tällaisia kylmäpakkauksia ovat esimerkiksi jääpalapussi, pakastimessa säilytettävät kylmägeelipakkaukset tai pikakylmäpakkaukset, joissa kylmyys kehittyy kemiallisen reaktion seurauksena pussin eri osien sekoittuessa.

​The dangers of putting steak on a black eye (ceenta.com)

https://www.terveystalo.com/fi/Palvelut/Urheilijat-ja-aktiiviliikkujat-Sport/Tietoa-urheiluterveydesta/Ensiapu-akuuteissa-tapaturmissa/