Murresanaa "morkku" käytetään erisnimenä tarkoittaen yhtä Tampereen ratapihan seudun Tammelan puolen vanhoista rakennuksista. Miten ja milloin sana on tullut…

Kysytty

Murresanaa "morkku" käytetään erisnimenä tarkoittaen yhtä Tampereen ratapihan seudun Tammelan puolen vanhoista rakennuksista. Miten ja milloin sana on tullut käyttöön nimenä tarkoittaen juuri kyseistä rakennusta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seppo Juortamo kertoo Pakinoita Tampereelta nääs -kokoelmassaan (Mediapinta 2010) Rautatieläisten seuratalon eli Morkun vaiheista. Hänen mukaansa nykyistä seurataloa edelsi aiempi, "alkuperäinen Morkku", joka sijaitsi hieman etelämpänä (suunnilleen nykyisen Pendoliinon kohdalla). Vanhan talon jäätyä liian pieneksi uutta ryhdyttiin rakentamaan talkoilla. Uusi talo valmistui vuonna 1905.

Juortamon mukaan alkuperäisen Morkun nimesi rautatieläisten kirjastotoimikunnan sihteeri Pirttijoki, joka oli sitä mieltä, että kaikilla rakennuksilla on yleensä nimi. Sittemmin nimi siirtyi uudellekin seuratalolle, vaikkakaan kaikki aikalaiset eivät ilmeisesti olleet siihen tyytyväisiä.

5 ääntä

Kommentit

Myös Kansallisteatterin kellarissa on ravintola Morkku.
Minulle morkku on syvänne kuilu joka voi olla luonnossa tai rakennuksessa.
Porrassyvänne kellariin rakennuksessa on morkku tai luonnossa oleva kivinen kuoppa .Hiekkamonttu ei ole morkku.
Tampereella oli 50-60 luvulla parturinliike jota sanottiin morkun parturiksi.
Sen kohdalla on nykyään pupi Monttu. Monttu pupi sijaitsee morkussa joka on katutason alapuolella olevassa tilassa johon johtaa kiviset rappuset porraskuilun kautta.