Muovittomia kauppoja on ainakin Briteissä. Onko tällaista vielä Suomessa?

Kysytty

Muovittomia kauppoja on ainakin Briteissä. Siellä asiakkaat tuovat omat purkkinsa ja purnukkansa ja täyttävät ne suoraan esim. kuivilla ruokatuotteilla ja pesuaineilla yms.
Onko tällaista vielä Suomessa? Onko laillista, että asiakas itse toimii näin ja jättää tuotteiden "kuoret" kaupan vastuulle?

https://www.dailymail.co.uk/money/news/article-6952181/Save-planet-cash…

Vastaus

Vastattu

Täysin muovittomia tai pakkauksettomia kauppoja ei vielä Suomesta löydy.

Tosin Briteissä ja Hollannissa sellaisia jo on. https://www.talouselama.fi/uutiset/hollannissa-avattiin-muoviton-pop-up-ruokakauppa-suomessa-kokeilua-pidetaan-kiinnostavana/97503032-6075-3972-bb32-c0379a07aa02

Suomessa on kuitenkin yritystä tähän suuntaan. esim. K-ryhmän kokeilu salaattimyynnistä asiakkaan omaan kippoon https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/619014-ruokakauppa-otti-kayttoon-napparan-keinon-muovin-vahentamiseksi-ryhtyy-myos ja S-ryhmän kestokassit Hevi-osastolla. https://www.patarumpu.fi/2018/01/11/hevipussien-kulutus-vahenee-kestopussit-s-kauppoihin-asiakkaiden-toiveesta-2/

Muutamat kaupat pyrkivät kokonaan pakkauksista eroon. Esim Ruohonjuurissa, Punnitse ja säästä myymälöissä, ja Body Shopeissa voi käyttää osalle ostoksistaan omaa astiaa. Lush ja Ekolo pyrkivät kokonaan pakkauksettomaan myyntiin. (tosin se on hieman hankalaa verkkokaupassa) Aina pakkaukseton ostaminen ei onnistu. https://www.keskipohjanmaa.fi/uutinen/559924

Pakattujen tuotteiden kuorimista ennen kassaa en suosittele. Kassan jälkeen muovinkierrätyspiste löytynee pääkaupunkiseudulla (ja muuallakin Suomessa) useimpien kauppojen läheltä. https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/lajittelujakierratys/kierratyspisteet/Sivut/default.aspx

Tuskin kassakaan kieltäytyy ottamasta ylimääräisiä pakkauksia roskiksiin, jos ne vain ovat siistejä. Esim. viilipurkkien tyhjennys on aika sottaista puuhaa...

Yle uutiset kertoi helmikuussa 2018 naisesta, joka kokeili muovin välttelyä kuukauden. Tästä voit katsoa hänen kokemuksiaan. https://yle.fi/uutiset/3-10092371

Hieman anarkistisempi ote on seuraavalla blaggaajalla. http://jatamuovikauppaan.blogspot.com/2018/03/miten-aloitat-muutoksen-muovittomuus.html

3 ääntä

Kommentit

Paniikkia ilmassa ja hommista lähtee jo tolkku. Ymmärrän että nyt joillain on kova ahdistus päällä ykskaks, kun mieli yhdistää kaiken muovin valtamerien muovilauttoihin, vaikka sen muovin lähde on muualla kuin Suomessa.

"Suurimpia merten roskaajia ovat Kiina, Indonesia, Filippiinit, Vietnam ja Thaimaa. Jopa 60 prosenttia merten suurikokoisesta muoviroskasta tulee näistä viidestä maasta." Lähde: https://wwf.fi/uhat/merten-muoviroska/ -- (12.3.2019)

"Saksalainen tutkimustieto kertoo, että peräti 90 prosenttia merten muovista on peräisin vain kymmenestä suuresta joesta. Niistä kahdeksan on Aasiassa ja kaksi Afrikassa. Joet ovat Jangtse, Indus, Keltainenjoki, Haijoki, Niili, Ganges, Helmijoki, Amur, Niger ja Mekong." Lähde: https://www.aamulehti.fi/ulkomaat/hatkahdyttava-tutkimustieto-meria-pil… -- (30.12.2017)

Muovi ei kuulu luontoon, joten kierrätä se tai laita sen energia uusiokäyttöön. Jos esimerkiksi hiilihapolliset pullot myytäisiin taas lasipulloissa, niin juomien kuljetus lisäisi sitten päästöjä, sillä lasi painaa paljon. Muovi suojaa tuotetta ja takaa sen, että se pääsee kotiisi asti hygienisesti.

Ruohonjuuressa saattoi ennen täyttöpalvelusta pumpata esim. tiettyä shampoota vapaasti mihin vain pulloon, nykyään vain alkuperäiseen pakkaukseen.

Tämä pistää silmään: "S-ryhmän kestokassit Hevi-osastolla"
– Eivät ne mitään muovittomia ole! Polyesteriä ovat, eli pelkkää muovia, ja vielä mainostivat, että ne ovat pestäviä. Juuri pesussa mikromuovi pääsee vesistöön.
Samoin se Yle:llä mainittu tyyppi: Kertoi että välttelee pesuaineita, koska ne tulevat pahoissa muovipullossa. Seuraavaksi kehui kuinka pesu sujuu hyvin mikrokuituliinalla ilman pahoja pesuaineita ja muovipulloja. Mikrokuituliina on nimenomaan polyesteriä ja se pestään.

Moni muovia kauhisteleva nukkuu muovissa: Peittojen sisällä on yleisimmin polyesterikuitua, ja jopa peiton päällikangas voi olla kokonaan tai osittain muovista tehty. Kauppa/valmistaja saattaa käyttää harhaanjohtavia nimiä: päällinen on "mikrokangasta" tai peitto on "kuitutäytepeitto". Tyynyissä sama homma. Ja näitä tuotteita on tarkoitus pestä (tyynyt 1–3 krt vuodessa, peitteet kerran vuodessa tai parissa) – ei heittää menemään silloin kun ovat tulleet pesuikään. Ja taas: pesussa ne muovituotteet päästävät mikromuovia vesistöön, sillä vedenpuhdistuslaitokset eivät näitä pysty suodattamaan.

Kuinka moni muovinvälttelijä menee treenaamaan "teknisissä" urheiluvaatteissa? Omistaa fleece-viltin? Käyttää soft shell -vaatteita?

Voi käyttää harkintaa, voi vaatia kaupoilta parempaa. Mutta nyt tuntuu siltä, että ahdistusta on ihan liikaa jostain muovikassista, joka menee hyötykäyttöön, ja ne pahimmat ongelmat ovat kyllä jossain ihan muualla. Kuten vaikka autonrenkaissa. Ja perheen nuorison sanoin: Kyllä niitä muovimehupillejäkin tarvitaan esimerkiksi sairaalassa, jossa taittuva pilli on tarpeen tietyillä potilailla.

Kiinasta ja Aasiasta myös tuodaan tänne tavaraa valtavat määrät. Joskus kontteja tippuu aluksista myrskysäällä mereen. Tällä tavalla esimerkiksi on (ainakin yksi) kontillinen lenkkareita joutunut mereen. Kai ne ovat siellä edelleen, elleivät ole jauhautuneet jo "kalanruuaksi". Asiassa on monta puolta.