Mummuni isä lähti vuonna 1924 siirtolaiseksi Kanadaan. Siirtolaisinstituutista löysin yksityiskohtaiset matkustajatiedot, joiden mukaan hän on kulkenut…

Kysytty

Mummuni isä lähti vuonna 1924 siirtolaiseksi Kanadaan. Siirtolaisinstituutista löysin yksityiskohtaiset matkustajatiedot, joiden mukaan hän on kulkenut Hangosta Baltic-aluksella Englantiin, josta jatkoyhteys Andania-aluksella Ontarioon. Lipun hinta on ollut FIM4622. Asiaa tutkiessani olen törmännyt lukuisiin mainintoihin muutaman sadan markan lippuhinnoista vastaavalla vuosikymmenellä. Mikä selittää hintojen huiman eron? Kyseessä oli tavallinen köyhä pienen mökin isäntä, joten mistään luksushytistä ei voi olla kyse. Vai tulkitsenko tuota summaa väärin pitäessäni sitä 4622 markkana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuo 4622 markan summa voi tarkoittaa 1990-luvun markoiksi muunnettua summaa. Kirjassa: Suureen länteen: siirtolaisuus Suomesta Pohjois-Amerikkaan on suuntaa antava esimerkki sivulla 87: "Cunard-linjan laivalla saattoi vuonna 1910 matkustaa Hangosta Bostoniin 246 markalla eli (1990 luvun markoissa) noin 4300 markalla. Paremman matkustusluokan mukavuuksista joutui tietenkin maksamaan lisähintaa. Amerikassa matka tulosatamasta kauemmas sisämaahan saattoi lisätä kuluja huomattavasti.
Kero, Reino: Suureen Länteen... (1996).

http://www.migrationinstitute.fi/pdf/books/Siirtolaisen_opas_1926.pdf
Siirtolaisen opas valtameren takaisiin maihin (1926).
Siinä mainitaan s. 58 mm.:”Yhdysvaltoihin ja Kanadaan maksavat 1-10 vuoden ikäiset lapset puolet laivapiletin hinnasta. Alle 1 v. ikäiset 220-250 Suomen markkaa, riippuen laivoista ja kurssista.”