Mummoni on karjalan evakko ja kotoisin läheltä Salmin kylää Laatokan rannalta. Evakkomatkaa tehdessä hän muistelee laulaneensa kaupunkilaulua äitinsä pyynnöstä…

Kysytty

Mummoni on karjalan evakko ja kotoisin läheltä Salmin kylää Laatokan rannalta. Evakkomatkaa tehdessä hän muistelee laulaneensa kaupunkilaulua äitinsä pyynnöstä. Laulussa käytännössä vain listataan suomalaiset kaupungit. Myös esim Käkisalmi, Viipuri jne. ovat mukana. Mummoni haluaisi muistaa missä järjestyksessä kaupungit oikein lauletaan. Mistä löytyisi karjalan kansanlaulu (oletettavasti lastenlaulu tai opetuslaulu) kaupungeista, jota laulettiin ainakin vuonna -39?

Vastaus

Vastattu

Tarkoittanet laulua, jonka avulla on opeteltu Suomen rannikkokaupungit ja jota lauletaan ”Suomen salossa” -laulun melodialla. Sen on säveltänyt Juhana Ennola. Laulu alkaa: ”Tornio, Kemi, Oulu ja Raahe”. Rannikkokaupunkien nimet luetellaan järjestyksessä pohjoisesta alkaen. Nykyversiossa, joka sisältyy nuottiin ”Laulutunti : lauluja luokille 3-6” laulu on nimellä ”Rannikkokaupunkeja” ja päättyy: ”nämä ovat rannikkokaupunkeja". 1930-luvulla lopussa laulettiin: ”Viipuri, Käkisalmi, Sortavala”.

Löytämissäni ”sanoituksissa” on pieniä eroja. ”Laulutunti”-nuotissa teksti on tällainen:

"Tornio, Kemi, Oulu ja Raahe,

Kokkola, Pietarsaari, Uusikaarlepyy,

Vaasa, Kaskinen, Kristiina, Pori,

Rauma, Uusikaupunki, Naantali,

ja Turku kuuluisa ja Maarianhamina,

Salo, Hanko, Tammisaari, Helsinki,

ja Porvoo, Loviisa, ja Kotka, Hamina,

nämä ovat rannikkokaupunkeja!"

Lehdessä ”Suomen Tyttö” (1937 : 4, s. 85) teksti on tällainen:

"Tornio, Kemi, Oulu ja Raahe,

Kokkola, Pietarsaari, Uusikaarlepyy,

Vaasa ja Kaskinen, Kristiina, Pori,

Rauma, Uusikaupunki ja Naantali,

Tu-u-u-u-urku,

Maarianhamina,

Hanko ja Tammisaari, Helsinki,

Ja Porvoo, Loviisa

Ja Kotka Hamina,

Viipuri, Käkisalmi, Sortavala."

”Opettajain lehdessä” (1939 : 20, s. 622) teksti on tällainen:

Tornio, Kemi, Oulu ja Raahe,

Kokkola, Pietarsaari, Uusikaarlepyy,

Vaasa, Kaskinen, Kristiina, Pori,

Rauma, Uusikaupunki, Naantali,

Turku – Turku,

Hanko, Tammisaari, Helsinki,

Porvoo, Loviisa,

Kotka, Hamina,

Viipuri, Käkisalmi, Sortavala."

Lähteet:

Laulutunti : lauluja luokille 3-6 ([toimittaneet] Soili Perkiö, Ilkka Salovaara; WSOY, 2005, s. 15)

Digi.kansalliskirjasto.fi, Suomen Tyttö, 01.01.1937. Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/866611?page=23

Digi.kansalliskirjasto.fi, Opettajain lehti, 19.05.1939. Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/935951?page=10