Mummoni kertoi satua (?), jossa pöllö etsi lastaan. Se kyseli vastaantulevilta eläimiltä, että jos he näkevät lapsen, joka on maailman kaunein ja suloisin,…

Kysytty

Mummoni kertoi satua (?), jossa pöllö etsi lastaan. Se kyseli vastaantulevilta eläimiltä, että jos he näkevät lapsen, joka on maailman kaunein ja suloisin, niin siitä he tietävät sen olevan hänen lapsensa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aivan vastaavaa satua ei kokoelmistamme tai verkkolähteistä löytynyt. Ainoa pöllöjä ja niiden lasten kauneutta käsittelevä satu löytyi kokoelmasta Sadun ja seikkailun maailma: Kaukana metsässä, sadun nimi on Kotka ja pöllö, kirjoittanut Eulalia Ross.

Sadussa kotka aikoo syödä pöllön lapsineen, mutta pöllö lupaa lentää vain öisin ja jättää hiiret ja linnut kotkalle, jos tämä säästää sen ja poikasten hengen. Pöllö kertoo kotkan tunnistavan lapsensa siitä että nämä ovat maailman kauneimmat linnunpoikaset. Kotka etsii myöhemmin saalista ja näkee pöllönpoikaset, jotka näyttävät siitä rumilta ja niinpä se syö ne. Pöllö itkee kauhuissaan poikasiaan, jotka ovat kuten kaikki lapset, äitinsä mielestä kauneimpia.