Mulla on tommonen 7,5 vuotias hobitti. Hänen äitinsä tahtoisi rajoittaa hänen lukemisiaan.

Kysytty

Mulla on tommonen 7,5 vuotias hobitti. Hänen äitinsä tahtoisi rajoittaa hänen lukemisiaan. Mm. Harry Potterin neljäs osa on kielletty. En oikein ymmärrä miksi.

Tai siis ymmärrän halun varjella, mutta HP:n lukeminen ei nyt tunnu juuri sellaiselta asialta jolta pitäisi varjella.

Minä itse taas kannustan lasta lukemaan paljon ja vaikka vähän hankalampiakin kirjoja ja lehtiä. Hobitti ei ole kovin herkkä mielestäni.

Mitä kirjasto sanoo?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Kirjasto ei sinsänsä ota kantaa siihen mitä lapset lukevat. Se on aina vanhemman vastuulla. Vanhempi itse tietää, mitä lapsi osaa jo käsitellä ja mitä ei. Harry Potterin tapauksessa kyse on todennäköisesti siitä, että neljännessä kirjassa tarinan sävy muuttuu huomattavasti synkemmäksi. Kirjassa käsitellään muun muassa kuolemaa ja muita rankkoja teemoja. Voi miettiä onko 7,5-vuotias hobitti valmis käsittelemään näitä aiheita, ainakaan yksin. Lisäksi Harry on neljännessa kirjassa jo teini-ikäinen, joka "angstaa" ja miettii esimerkiksi ihastumisasioita.

Alunperin, kun kirjat alkoivat ilmestyä parikymmentä vuotta sitten, sarjan lukijat kasvoivat samaan tahtiin kirjojen kanssa. Nykyään tilanne on siis erilainen, koska kaikki sarjan kirjat ovat jo saatavilla. Itse henkilökohtaisesti äitina en antanut oman hobittini lukea sarjan viimeisimpiä kirjoja ennen kuin n. 10-vuotiaana. Lisäksi luimme kirjoja yhdessä.

Kysymykseen on vastattu tässä palvelussa myös aikaisemmin: https://www.kirjastot.fi/kysy/olisin-kysynyt-mielipidettasi-minka-ikaiselle