Onko Englanin kielessä mitää leikkisää/pilkkaavaa sanontaa kuten esim. suomessa akka?

Kysytty

Mulla on mielessä juttu jonka aion kirjoittaa Enkuksi. Haluaisi vaan kysyä että onko Englanin kielessä mitää naisesta sanontaa, esimerkiksi täällä Suomessa akka on potenttiaalisesti humoristinen/pilkkaava sana tavalliselle naiselle?

Vastaus

Vastattu

Englannin kielessä on paljon naista tarkoittavia sanoja. Osa niistä kirjakielisiä ja osa murteellisia tai slangisanoja.

Kirjakielisiä löytyy helpoiten sanakirjoista esim. Suomi-englanti-suomi -sanakirja / Raija Hurme, Riitta-Leena Malin, Maritta Pesonen, Olli Syväoja tai

Suomi-englanti-suursanakirja = Finnish-English General Dictionary / Olli Syväoja, Kaarina Turtia, Sini Sovijärvi ; avustavat leksikografit: Marjut Karasmaa-Donovan, Jukka Keränen ; englannin kielen asiantuntija: John Calton

Sanakirjoista on hieman murteellisimpiakain ilmauksia kuten akka tai eukko.

Kirjastoista löytyy myös slangisanakirjoja esim. Fucktionary : englannin kielletyt sanat / Kate Moore & Tiina Tuominen,

Cassell's dictionary of slang / Jonathon Green tai Englantilais-suomalainen slangisanasto / [laatinut Raija Hurme ... et al.]

Netistäkin löytyy ilmaisia sanakirjoja (muitakin kuin googlen) esim. Redfox, Sanakirja.org tai Suomienglantisanakirja.fi

Netistä löytyy myös suomen synonyymisanakirja, joka antaa sanalle nainen  25 eri synonyymiä. https://www.synonyymit.fi/nainen

1 ääntä

Kommentit

Vaimosta käytetään sekä Australiassa että Yhdysvalloissa sanaa wifey, jonka voisi kääntää vaikkapa sanalla "eukkoseni".