Muistelen lukeneeni artikkelia, jossa Platonin sanottiin puhuneen Eroksesta, Thanatoksesta ja Thypoksesta. Siinä kerrottiin, että Thypos merkitsi kunnianhimoa…

Kysytty

Muistelen lukeneeni artikkelia, jossa Platonin sanottiin puhuneen Eroksesta, Thanatoksesta ja Thypoksesta. Siinä kerrottiin, että Thypos merkitsi kunnianhimoa tai halua jättää jälki. Ja Friedrich Nietzschen myöhemmin jatkaneen ajatusta Thypoksesta ja ns. viimeisestä ihmisestä. Myöhemmin kun olen etsinyt tietoa asiasta, en ole löytänyt tätä Thypos-käsitettä mistään. Ovatko Platon tai Nietzsche todella puhuneet siitä, vai olenko erehtynyt? Onko tämä käsite olemassa ja jos on, niin miten se kirjoitetaan oikein?

Vastaus

Vastattu

Eros, Thanatos ja Typho ovat kreikkalaisen jumaltaruston hahmoja, joiden avulla on kautta aikojen pyritty kuvailemaan ihmisten viettejä, hyvän ja pahan välistä taistelua, valoisaa ja varjoisaa. Platonin filosofiassa eroksella, rakkaudella, on keskeinen merkitys. Thanatos  ja Libido, kuoleman- ja elämänvietit, ovat tuttuja Sigmund Freudin töistä. Thanatos on kreikkalaisessa tarustossa kuoleman henkilöitymä. Typho on kreikkalainen vastine egyptiläisen taruston Sebille, pahuuden henkilöitymälle.

Epäilemättä näistä hyvän ja pahan ilmiöistä, Nietzschen "viimeiseen ihmiseen" liittyvät mukaan lukien, on kirjoitettu artikkeleita, joissa eri näkemyksiä verrataan toisiinsa. Aivan tietyn artikkelin etsinnässä Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjastosta voisi löytyä apua. Heillä on oma kysy-palvelunsa, sivulla https://www.finlit.fi/#kysySKS. Heidän sivuiltaan on myös pääsy Thanatos -nimiseen Suomen Kuolemantutkimuksen Seura Ry;n verkkojulkaisuun.

Roomalaisessa mytologiassa Eros on Cupido, joka rakastuu kauniiseen Psycheen ("psyche" on kreikaksi sielu). Tunnettu Gerardin taideteos kuvailee tätä, ks.

https://imgc.allpostersimages.com/img/print/u-g-PTSPZR0.jpg?w=338&h=450

Lähteet:

Murray, A (1988) : Who's Who in Mythodology

Tuominen, M: (2015). 'Diotiman eros : tietäminen ja yksilöön kohdistuva halu Platonin Pidoissa". Niin & näin, 22 (1), 52-59.

Thesleff, H. ja Sihvola, J: (1994). Antiikin filosofia ja aatemaailma