Nuorten kirja 1980-luvulta, jossa joukko nuoria on jäänyt jumiin sokkeloon

Kysytty

Hei, muistelen lasten/nuorten kirjaa, jonka luin arviolta 10-12 vuotiaana eli 1985-1987. Kirjassa oli joukko lapsia tai nuoria, jotka olivat jääneet jumiin jonkinlaiseen labyrinttiin tai sokkeloon. Kyseessä oli muistaakseni sisätila, henkilöt eivät tunteneet toisiaan ennestään ja kirjailija oli ulkomainen. Tarina oli scifi-tyyppinen ja jännittävä ainakin sen ikäiselle. Kirjan kansi saattoi olla sinisävyinen. MIkähän kirja mahtaa olla kyseessä?

Vastaus

Vastattu

William Sleatorin nuorten tieteisromaanissa Sokkeloportaikko (WSOY 1988) Peter on suljettu valtavaan sokkeloportaikkoon. Hän löytää portaikosta neljä muutakin nuorta, kaikki orpoja. Vähitellen heille alkaa paljastua, miksi heidät on eristetty tähän epäinhimilliseen rakennukseen.