Muistan nähneeni syyskuun 11. päivän iskujen vuosipäivän aikoihin ohjelman, jossa esitettiin 11 jotain sellaista juttua, joista kukin oli eri maasta. Maiden…

Kysytty

Muistan nähneeni syyskuun 11. päivän iskujen vuosipäivän aikoihin ohjelman, jossa esitettiin 11 jotain sellaista juttua, joista kukin oli eri maasta. Maiden joukossa oli muistaakseni ainakin Meksiko. Nämä olivat siis sellaisia missä näkyi kuvia iskuista WTC-torneihin mutta ne olivat myös vähän sellaisia ahdistavan tuntuisia.

Vastaus

Vastattu

Muistelemasi ohjelma on yhdestätoista 11 minuutin ja 9 sekunnin mittaisesta lyhytelokuvasta koostuva episodielokuva Syyskuun 11. päivä (11'09"01, 2002). Siinä yksitoista ohjaajaa eri maista käy läpi syyskuun 11. päivän terrori-iskun herättämiä ajatuksiaan ja tunteitaan dokumentin tai fiktion keinoin: Youssef Chahine (Egypti), Amos Gitai (Israel), Shohei Imamura (Japani), Alejandro G. Iñárritu (Meksiko), Claude Lelouch (Ranska), Ken Loach (Iso-Britannia), Samira Makhmalbaf (Iran), Mira Nair (Intia), Idrissa Ouedraogo (Burkina Faso), Sean Penn (Yhdysvallat), Danis Tanovic (Bosnia ja Hertsegovina). Ken Loachin osuus palkittiin Venetsian filmijuhlilla vuonna 2002.

Elokuva on esitetty TV1:n ohjelmistossa 10.9.2004 ja 14.9.2006.

https://elonet.finna.fi/Record/kavi.elonet_elokuva_1248705
https://www.imdb.com/title/tt0328802/?ref_=ttfc_fc_tt
Katso 37/2004
Apu 36/2006