Muistan nähneeni lapsena 90 -luvun alussa käsinukketeatteriesityksen lapinkoirasta ja sudesta, jonka lapinkoira kutsuu sisään ja susi alkaa juoda isäntäväen…

Kysytty

Muistan nähneeni lapsena 90 -luvun alussa käsinukketeatteriesityksen lapinkoirasta ja sudesta, jonka lapinkoira kutsuu sisään ja susi alkaa juoda isäntäväen sahtia. Sahti alkaa kovasti ulvottaa sutta, jota lapinkoira koittaa hyssytellä. En ole varma onko kyseessä juuri lapinkoira, mutta siltä toinen käsinukkekoira muistoissani näytti. Tämä muisto kyseisestä sadusta/esityksestä on kulkenut mukana koko elämäni, josko viimeinkin saisin vastauksen mikä satu/esitys on kyseessä!

Vastaus

Vastattu

Tarina on hyvin samantyyppinen kuin Raul Roineen Tarinoita Metsolan väestä satukokoelmasta löytyvä Koiran ja suden ystävyys. Siinä susi aikoo syödä koiran, joka kutsuu suden mieluummin syömään upeaa hääillallista. Susi hyväksyy ehdotuksen ja niin koira ja susi piiloutuvat hääsaliin pitopöydän alle. Hääväki heittelee luita ja jopa paistinkimpaleen koiralle ja susi syö hyvällä mielihalulla.  Lopuksi hääväki alkaa laulaa ja leikkiä piirileikkejä, ja tässä vaiheessa susi intoutuu mukaan lauluun, ensin vienosti ulisemalla ja sen jälkeen oikein ulvomalla. Koira yrittää hyssytellä sutta, mutta tämä ei voi olla ulvomatta. Tässä vaiheessa väki katsoo pöydän alla ja susi hutkitaan kuoliaaksi.

Martti Haavion Iloisessa eläinkirjassa tarina Koiran ja suden sota alkaa samoin, mutta siinä susi piestään pahan päiväisesti ja se pääsee karkuun. Sen jälkeen järjestetään sotainen taistelu koiran ja suden sotajoukkojen kesken.

Nukketeatteriesitys on varmaankin pohjautunut tähän satuun.