Muistan nähneeni joskus 90-luvun alussa televisiossa ilmeisesti suomalaisen elokuvan tai sarjan, jossa joku poika käyttäytyi huonosti koulussa. Siinä oli…

Kysytty

Muistan nähneeni joskus 90-luvun alussa televisiossa ilmeisesti suomalaisen elokuvan tai sarjan, jossa joku poika käyttäytyi huonosti koulussa. Siinä oli ainakin sellainen kohtaus, jossa opettaja käski luokassa pojan vuorotellen istumaan ja seisomaan, ja sitten myös sellainen, että poika meni piirtämään jotain johonkin, mihin ei olisi saanut ja opettaja käski pojan nuolla piirrosta. Sitten yhdessä kohtauksessa poika kiroili luokassa ja opettaja lähti häntä kohti ja poika juoksi luokan ikkunasta ulos ja opettaja käski hänen mennä kotiin. Mikähän elokuva tai sarja on kyseessä? Voi olla, että on tehty jo paljon ennen 90-lukua.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessä kuvailluista kohtauksista tulevat mieleen Väinö Linnan kirjan Täällä Pohjantähden alla kolmannesta osasta Pentinkulman kouluun sijoittuvat tapahtumat. Neljännessä luvussa ensin Siukolan Aarne kaivertaa linkkuveitsellä koulun portaan pylvääseen sopimattoman kuvion, ja uusi opettaja Rautajärvi käskee pojan nuolemaan kuvaa, kunnes se lähtee. Myöhemmin samassa luvussa Leppäsen Valtu kiroilee koululuokassa ja pakenee ikkunasta metsään. Opettaja juoksee pojan perään ja käskee tämän mennä kotiinsa.

Näkemäsi elokuva on luultavasti Edvin Laineen ohjaama Akseli ja Elina (1970).