Muistan lukeneeni jostain, että esim tyhjenevään kylpyammeeseen muodostuvan pyörteen suunta riippuu siitä, onko amme päiväntasaajan etelä- vai pohjoispuolella…

Kysytty

Muistan lukeneeni jostain, että esim tyhjenevään kylpyammeeseen muodostuvan pyörteen suunta riippuu siitä, onko amme päiväntasaajan etelä- vai pohjoispuolella. Pitäneekö paikkansa? Jos pitää, mistä ilmiö johtuu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käsitys siitä, että veden pyörimissuunta vaihtuisi eri pallonpuoliskoilla perustuu ajatukseen, että veteen vaikuttaisi maapallon pyörimisen aiheuttama coriolisvoima. Coriolisvoiman vaikutuksesta Maan pohjoisella pallonpuoliskolla liikkuva kappale pyrkii kääntymään oikealle ja eteläisellä pallonpuoliskolla vasemmalle.

Coriolisvoiman vaikutus on havaittavissa suuremmissa kohteissa, kuten tuulissa ja merivirroissa. Voima on kuitenkin niin pieni, että pesualtaassa olevaan veteen se ei riitä juuri vaikuttamaan. Käytännössä veden pyörimissuuntaan vaikuttavat enemmän satunnaiset tekijät, kuten altaan ja poistoaukon muoto, poistoaukon paikka, ilmavirtaukset veden yllä ja veden liike ennen tulpan aukaisua.

Mikäli kaikki satunnaiset häiriötekijät poistetaan - mm. veden annetaan tyyntyä useita vuorokausia ja tulppa avataan vettä liikuttamatta - veden pyörimissuunnassa on nähtävissä coriolisvoiman vaikutus. Silloin vesi kiertää pohjoisella pallonpuoliskolla myötäpäivään ja eteläisellä vastapäivään. Arkielämässä näin ei kuitenkaan tapahdu.

Lähteet: Tieteen kuvalehti 16/2000 sekä Sakari Mäkelä ja Timo Suvanto: Onko pisara pyöreä? Tietoja arkipäivän luonnonilmiöistä (Otava 1983).

Lisätietoja coriolisvoimasta Internetistä: http://www.astro.utu.fi/zubi/phys/coriolis.htm, http://fi.wikipedia.org/wiki/Coriolis-ilmi%C3%B6

11 ääntä

Kommentit

Korjataan näin 30 vuoden jälkeen, että coriolis on näennäinen voima.