Muistan lukeneeni, että maahanmuuttajat eivät itseasiassa ole yliedustettuina rikostilastoissa. Havainto muistaakseni perustui siihen, että tilasto …

Kysytty

Hei!

Muistan lukeneeni, että maahanmuuttajat eivät itseasiassa ole yliedustettuina rikostilastoissa. Havainto muistaakseni perustui siihen, että tilasto "ulkomaalaisten tekemistä rikoksista" sisältää myös turistit ja läpikulkijat, ja kun heidät poistetaan niin maahanmuuttajien rikollisuus olisi suunnilleen suomalaisten tasoa. Tilastoa käsiteltiin kait jossain kansanedustajan puheessakin tässä vuoden kahden sisällä.

En kuitenkaan millään löydä lähdettä enään, enkä voi olla varma yksityiskohdista tai viitata siihen. Löytyisiköhän tähän tietoon lähdettä vielä jostain?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä on linkki katsaukseen rikoksesta tuomittuihin (16.12.2014)
http://tilastokeskus.fi/til/syyttr/2013/syyttr_2013_2014-12-16_tie_001_… . Otsikon "Ulkomaalaisten osuus tuomituista kasvoi hieman" alla on lisätietoa. Kts. myös PX-Web tietokantapalvelu
http://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__oik__syyttr/?tabl… .