Muistan lukeneeni 2000-luvulla ala-asteella kirjaa, jossa tyttö ystävystyy koiran kanssa

Kysytty

Muistan lukeneeni 2000-luvulla ala-asteella kirjaa, jossa tyttö ystävystyy koiran kanssa, koska he ovat "samalla aaltopituudella". Kirja sijoittuu joko 40- tai 50-luvulle. Kirjan kansi oli muistaakseni punainen.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä voisi olla Raili Mannisen kirja Renesto Angelico Aragonialainen (WSOY, 2003). Kirjasampo-sivustolla kerrotaan kirjasta näin: "Erilaiseksi itsensä tunteva Hanna aloittaa koulunkäyntinsä Tampereella pienessä alakoulussa Hämeenpuiston kulmassa. Koulusta tulisi iso koetinkivi aralle tytölle ellei Renesto, suuri sekarotuinen puhuva koira asettuisi Hannan suojelusenkeliksi. Hanna saa luvan pitää koiran lemmikkinään, ja Hannan ja Reneston ystävyydestä muodostuu ainutlaatuinen. Kirjassa seurataan Hannan elämää kahden vuoden ajan: kotielämää ja vanhempien vaikeuksia sodanjälkeisessä Suomessa, koulunkäyntiä ja kouluruokailun aiheuttamia traumoja, kesänviettoa maalla, kirjastossa käyntiä, taustana tamperelainen kaupunkilaiselämä 1940-luvun lopulla ja 1950-luvun vaihteessa. " (https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Auf6db1088-6fa0-4365-8f36-0…). Kirjassa on punapohjainen piirroskansi, johon on kuvattu tytön kasvot ja harmaa koiran pää.