Muistan lapsuudestani (radio-ohjelmat Suomessa eivät silloin vielä olleet ympärivuorokautisia), että Yleisradion aamun radiolähetykset alkoivat "kukkokiekuulla…

Kysytty

Muistan lapsuudestani (radio-ohjelmat Suomessa eivät silloin vielä olleet ympärivuorokautisia), että Yleisradion aamun radiolähetykset alkoivat "kukkokiekuulla". Milloin tämä kukon kiekaisu jäi pois käytöstä? Entä illalla Yleisradion radio-ohjelmien päätteeksi soitettu Maamme-laulu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisradion arkistosta saamamme tiedon mukaan kukko olisi viimeisen kerran kiekaissut ohjelman alkaneeksi 28.9.1963. Tarkennuksena voidaan vielä mainita, että sittemmin kukko palasi Yle Radio 1:n (silloisen Ylen Ykkösen) aamuihin ja kiekaisi (toistamiseen) viimeisen kerran vuoden 2000 lopussa. Sen jälkeen uuteen päivään on Yöklassisen jälkeen (arkisin pari minuuttia ennen klo 6.00 ja sunnuntaisin klo 7) siirrytty "lempeämpiäänisten" lintujen ja tutun "pimpampullan" seurassa, mm. kesäaamuisin kukkuu käki.

Yleisradiosta selvisi myös että Maamme-laulu soitettiin radiossa ohjelman päätteeksi viimeisen kerran 31.5.1994 YLE 1:ssä klo 00.05, kun myös Ylen Ykkönen aloitti seuraavana yönä ympärivuorokautiset lähetykset.

Läpi yön kuuluva Yöklassinen siis aloitti Ylen Ykkösessä 1.6.1994 klo 00.05 heti keskiyön uutisten jälkeen ilman Maamme-laulua. Tosin klassista musiikkia oli lähetetty öiseen aikaan jo 1.6.1990 alkaen, kun silloin perustettu Radiomafia lähetti sitä nimellä Eine Kleine Nachtmafia.

Ylen radiokanavien nimet muuttuivat vuoden 2003 alusta, Ylen Ykkösen seuraaja on nykyinen Yle Radio 1 ja Radiomafian YleX.

13 ääntä

Kommentit

Ja Ylen ruotsinkielisellä puolella, kun tulivat kuvioihin silloiset Radio X3m (Extrem) ja Radio Vega, eli 1.9.2016 alkaen Yle Vega ja nämä, siis aloittivat Keskiviikkona 1.10.1997, kiekaisi Kukko vielä 5 minuutin ajan niin jo silloin kahdella, entisellä, Ylen ruotsinkielisellä kanavalla ja kanavapaikalla, josta oli tuleva Radio X3M:n paikka, kuului juuri aamukuudelta pyssynlaukaus, josta sitten sanottiin Uutisissa, että Vanha Kukko, vain ammuttiin kuoliaaksi. Vegalla, se muistaakseni kuitenkin vielä jatkoi kiekumista jonkunaikaa, mutta loppui sieltäkin, kun yhdistettiin Yle Radio 1 ja molemmat, ruotsinkieliset kanavat, jotka nytkin, lähettävät Klassista musaa läpi yön.