Muistan lapsuudestani lastenohjelman, joka saattoi olla lyhytelokuva. Tarkkaa nimeä en kuitenkaan muista. Suomenkielisessä versiossa seikkaili hiiri nimeltä…

Kysytty

Hei,

Muistan lapsuudestani lastenohjelman, joka saattoi olla lyhytelokuva. Tarkkaa nimeä en kuitenkaan muista. Suomenkielisessä versiossa seikkaili hiiri nimeltä Piippa. Se haaksirikkoutui ja joutui eroon perheestään törmäten erilaisiin vastoinkäymisiin, kuten pikkulepinkäiseen ja etanaan, joka varasti sen kodin. Tarinalla oli kuitenkin onnellinen loppu, kun Piippa päätyi viettämään talvensa sisällä talossa lasten sille rakentamassa pienessä kodissa.

Olen selvittänyt asiaa, mutta en löydä kyseistä ohjelmaa mistään. Alkuperäinen satu taitaa olla Vitali Biankin kirjoittama мышонок пик "Hiiri Piik". Muistelen, että lapsuudessani esitetty versio olisi mahdollisesti ollut Virossa/Neuvostoliitossa tehty 1990-luvun alussa. Kyseessä ei ainakaan ole googlaamalla löytämistäni versioista mikään.

Osaatteko auttaa minua löytämään Piipan? Se oli lapsena yksi ehdottomista lemppareistani!

Vastaus

Vastattu

Hei,

Vosiko kyseessä olla virolainen animaatio Piippa löytää maailman (1993)? ohjaaja Nele Tihamäe ja perustuu Vitali Biankin tarinaan.

Löytyy Finnasta. Julkaistu VHS-kasettina 1994.

Aika niukasti löytyy tietoja, mutta Keski-Suomessa Vaajakosken aluekirjastossa olisi tuo VHS saatavissa. Sieltä voisi saada ainakin kuvan kasetista, josta varmaan kävisi ilmi, onko kyseessä oikea ohjelma.