Muistan lainanneeni hyvin kauan aikaa sitten suomeksi käännetyn kirjan, jossa tutkija kertoi hiilidioksidin lisääntymisestä ilmakehässä ja sen vaikutuksesta…

Kysytty

Muistan lainanneeni hyvin kauan aikaa sitten suomeksi käännetyn kirjan, jossa tutkija kertoi hiilidioksidin lisääntymisestä ilmakehässä ja sen vaikutuksesta ilmaston lämpenemiseen. Kirjan kansi oli muistaakseni kokonaan valkoinen, otsikko ja kirjoittajan nimi oli toteutettu jonkinlaisella kohopainatuksella tms. Mistä kirjasta mahtoi olla kysymys?

Vastaus

Vastattu

Löytämistäni ilmastonmuutosaiheisista käännöskirjoista lähimmäs kysymyksessä kuvailtua osunee Jonathan Weinerin Maapallon seuraavat 100 vuotta (Kirjayhtymä, 1992). Kirjassa puhutaan paljon hiilidioksidista ja sen osuudesta ilmaston lämpenemiseen. Se on julkaistu lähes 30 vuotta sitten ja siinä on valkoinen kansi; kohopainatusta sen kannessa ei kuitenkaan ole - kirjan ja kirjoittajan nimi on painettu sinisin kirjaimin. Voisikohan Weinerin teos tästä vakavasta puutteesta huolimatta olla etsitty kirja?