Muistan, kun isäni ei kerran pitänyt siitä, että Tarja Halonen otti kantaa johonkin suurten maiden sotajuttuihin. Hän sanoi, että pienten maiden johtajien ei…

Kysytty

Muistan, kun isäni ei kerran pitänyt siitä, että Tarja Halonen otti kantaa johonkin suurten maiden sotajuttuihin. Hän sanoi, että pienten maiden johtajien ei pitäisi sellaisiin ottaa kantaa ja sanoi, että ei Ruotsinkaan johto ole ottanut. Hän sanoi syyksi, että ei Suomi pystyisi tekemään jotain, mutta en muista enää mitä. En muista tarkkaa vuottakaan, mutta melko varma olen, että tapahtui Halosen ensimmäisen kauden aikana. Kysyisin, että mikähän tämä juttu on ollut.

Vastaus

Vastattu

Halosen ensimmäisen kauden ulkopoliittisista kannanotoista voisi varteenotettavana ehdokkaana tarjota vuonna 2002 kärjistynyttä Irakin tilannetta.

Irakia vaadittiin päästämään maahan YK:n asetarkkailijoita aiemmin asetetun asevientikiellon valvomiseksi. Ranskan, Saksan ja Venäjän johtama ryhmä oli valmis antamaan asetarkkailijoille lisäaikaa. EU:n sisällä näkemykset kuitenkin jakautuivat niin, ettei yhteistä kantaa saatu muodostetuksi. Yhdysvallat sen sijaan vaati YK:n turvallisuusneuvostolta voimankäytön oikeuttavaa päätöslauselmaa. Kun se ei sitä saanut, presidentti Bush esitti maailmanjärjestön yleiskokouksessa selkeän uhkavaatimuksen: joko Irakia vastaan ryhdytään toimiin tai Yhdysvallat toimii tarpeen vaatiessa yksin. Bush perusteli vaatimustaan väittein, että Irakilla oli joukkotuhoaseita ja että se kehitteli uusia sellaisia sekä suojeli terroristeja. YK:n turvallisuusneuvoston kannasta piittaamatta Yhdysvallat aloitti Iso-Britannian tukemana massiivisen hyökkäyksen Irakia vastaan maaliskuussa 2003.

Presidentti Halonen piti Yhdysvaltain aloittamaa sotaa laittomana ja korosti Suomen tukevan YK:ta. Hän piti valtiopäivien päättäjäisissä puheen, jossa totesi Suomen olleen koko kriisin ja alkaneen sodan ajan sillä kannalla, että toimista Irakia vastaan voidaan päättää vain YK:n turvallisuusneuvostossa, koska sillä on ensisijainen vastuu kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden ylläpitämisestä. Ilman sen valtuutusta voimankäyttö Irakia vastaan ei ole sallittua, Halonen korosti.

Juhani Suomi, Suomen tasavallan presidentit 1919-2017