Muistan joskus kuulleeni että vuoden 2006 2 euron kolikko olisi arvokkaampi kuin , siis keräilymielessä. Onko näin

Kysytty

Muistan joskus kuulleeni että vuoden 2006 2 euron kolikko olisi arvokkaampi kuin , siis keräilymielessä. Onko näin

Vastaus

Vastattu

Aivan tuulesta temmattu ei tällainen muistikuva ole. On kuitenkin huomattava, että mikä tahansa 2 euron kolikko vuodelta 2006 ei ole tavallista kaksieuroista arvokkaampi. Vuonna 2006 lyötiin 8,5 miljoonaa 2 euron kolikkoa, joissa oli normaali vuosina 1999-2006 käytössä ollut arvopuoli Euroopan karttoineen. Näistä vain ylimpään kuntoluokkaan kuuluville rahoille on noteerattu arviohinta, joka vuoden 2020 keräilyhinnaston perusteella on 3 euroa. Tämän normaalierän lisäksi vuonna 2006 lyötiin 55 000 kappaleen erä 2 euron kolikoita vuonna 2007 käyttöön tulleella uudistetun Euroopan kartan sisältävällä arvopuolen leimalla. Liikkeeseen laskettua määrää ei ole ilmoitettu. Tähän 55 000 kaksieuroisen erään kuuluvat rahat ovat keräilymielessä tuntuvasti tavallista 2 euron kolikkoa arvokkaampia: niiden hinnaksi on  - kunnosta riippuen -  arvioitu 60-100 euroa.

Lähde: Suomen rahat arviohintoineen 2020 : keräilijän opas