Otsikko
Muistan, että joskus 1990-luvun alkupuolella ollessani päiväkodissa, luettiin jokin kirja, jossa joku vaari jäi loukkuun ulkovessaan oven edessä olevan lumen…

Kysytty

Muistan, että joskus 1990-luvun alkupuolella ollessani päiväkodissa, luettiin jokin kirja, jossa joku vaari jäi loukkuun ulkovessaan oven edessä olevan lumen takia. Muistelen myös, että kirjassa kävi niin, että joku rupesi ajamaan vaaria takaa sen jälkeen, kun tämä oli saatu ulos sieltä. Minkähän takia? Kiinnostaisi tietää jo etukäteen tuo yksityiskohta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on vuonna 1990 on ilmestynyt teos Pikkumiehen jäljet / Runo Lindskog. Tarina kertoo vaarin, pienen tytön ja koiran seikkailusta sukulaisen mökillä. Sukulainen, vaarin serkku, käy harvoin mökissään. On talvi ja vaari lähtee käymään ulkona wc:ssä. Vessan katolta putoaa lunta oven eteen, eikä vaari pääse ulos. Koska mökissä ei juuri vierailla, se on saanut uuden asukkaan velhon, talon suojelijaksi. Velho ei pidä tunkeilijoista.