Muistan erikoisen uutisen 25-30 vuoden takaa,joka koski Helsingin Vesilaitosta.

Kysytty

Muistan erikoisen uutisen 25-30 vuoden takaa ,joka koski Helsingin Vesilaitosta. Hyvin lyhyessä ajassa sen vesijohtoverkosta katosi useita satoja kuutioita käyttövettä .Tämän kokoluokan vuotoa ei kuitenkaan löytynyt, eikä kukaan suurasiakkaista myöntänyt tällaista veden tarvista. Kiinnostaisi tietää selvisikö koskaan mihin tuo vesi katosi, sotkihan tuo tapaus tuhansien asiakkaiden veden saannin useiksi tunneiksi.

Vastaus

Vastattu

Yritin löytää uutista Helsingin sanomien arkistoista. Valitettavasti tuollaista tapausta ei löytynyt. Putkirikkoja ja vedenjakelun keskeytyksiä kyllä, mutta syy oli niissä aina selvillä. Yleisin syy oli joko rakentamisen, roudan tai putkien hapertumisen aiheuttama putkirikko.Helsingin Sanomien aikakone

Helsingin vesilaitoskin on muuttunut ensin Helsingin vedeksi ja sitten HSY vesi- nimiseksi liikelaitokseksi. Epäilen, ettei heillä ole arkistotietoja tallella parinkymmenen vuoden takaa.

Mahtaisiko joku Helsingin kaupunginmuseossa tietää tai löytää paremmin uutisten lähteille? kaupunginmuseo@hel.fi