Muistan erään lastenkirjan jonka luin kun olin ala-asteella. Nimessä oli K- esim. Kiko yms. En muista kirjasta paljoakaan, ainoastaan sen, että se kertoi…

Kysytty

Muistan erään lastenkirjan jonka luin kun olin ala-asteella. Nimessä oli K- esim. Kiko yms.

En muista kirjasta paljoakaan, ainoastaan sen, että se kertoi aasialaisesta kylästä jossa oli eläimiä, pääasiassa kai kissoja. Vihollisina oli mustia olentoja, en muista mitä eläimiä, joilla oli mustia koneita ja ne ryöstivät muilta jotain ainetta ja tekivät tuhoa.
Kirja kertoi sinisestä kissasta, joka lähti valko-sinisessä soturihaarniskassa etsimään olentoja valkoisen hevosen kanssa. Kirjan kuvitus oli hyvin taiteellista ja se oli muutenkin hieman kummallinen. Kirjastonhoitajat miettivät hetken, lainaisivatko he kirjan minulle, sillä se oli melko oudosti karmiva, vaikka olikin "lastenkirjan" omainen

Olen etsinyt kirjaa maan ja taivaan välitä. Osaako kukaan auttaa?

Vastaus

Vastattu

Kirja on Rosa Liksomin ja Klaus Haapaniemen Neko (WSOY 2009).

Oikeamielinen samurai Neko on suojellut kyläläisiä julmaa läänitysherra Toranagaa vastaan. Neko joutuu pakenemaan mystikkomunkkien luostariin. Siellä hänestä koulutetaan ninjasoturi, joka palaa kostamaan läänitysherralle. Kirjan kannesta selviää, että Neko on sininen, valkoiseen haarniskaan pukeutunut kissa.