Muistaisiko siellä joku vanhaa lastenkirjaa jossa on tarina kissasta ja koirasta? He olivat hyvät ystävät ja tuli jokin tilanne jossa heidän piti yhdessä…

Kysytty

Hei! Muistaisiko siellä joku vanhaa lastenkirjaa jossa on tarina kissasta ja koirasta? He olivat hyvät ystävät ja tuli jokin tilanne jossa heidän piti yhdessä auttaa isäntäänsä ja lopussa sitten kissa otti kaiken kunnian itselleen. Muistan että kissa pomppi kattojen kautta ja koira juoksi maata pitkin. Kissa ehti ensiksi kotiin ja sai kunniaa, eikä kissa kertonut että myös koira oli mukana. Lopussa kerrottiin tämän tarinan olevan syy, miksi kissa ja koira eivät viihdy enää keskenään.
Mikä on kirjan nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarina on maininnalla kiinalainen kansansatu hiukan erilaisina versioina useammassakin kirjassa.

Juhani Konkan satukirjassa Keltainen kurki (1953) sen nimi on "Minkä takia koirat eivät pidä kissoista." Tässä tarinassa kissa ei tosin kulje kattojen kautta.

Lastenkirjassa Aarteiden kirja 5: Nooan arkki (1957) satu on nimeltään "Miksi kissa ja koira ovat vihollisia : kiinalainen satu" kissa pääsee nopeammin palaamaan, koska ylittää esteet helposti koiran kulkiessa maata pitkin.

Elina Karjalaisen satukirjassa Uppo-Nallen iltasatuja (1997) on versio sadusta nimellä "Kissa ja koira sormusta etsimässä",  jossa samoin kissa on aiemmin perillä hyppiessään esteiden yli. Myös tässä kirjassa sadun kerrotaan olevan kiinalainen kansansatu.

Nämä kirjat saa lainaan Helmet-kirjastoista: https://www.helmet.fi/fi-FI

Olli Nuorton ja Aarne Nopsasen kirjassa Merentakaisia satuja (1943) satu on nimeltään "Miksi koira ja kissa Kiinassakin ovat vihamiehiä : kiinalainen satu". Tämän kirjan versiota emme päässeet tarkistamaan. Se on joidenkin kirjastojen kokoelmissa, ja halutessasi se on mahdollista saada kaukolainaan:

https://www.finna.fi/Search/Results?lookfor=merentakaisia+satuja+nuorto…