Muistaisiko joku? Kyseessä vanha satu, ehkä 1950-luvulta, ehkä koulun lukukirjasta. Siinä kerrottiin pikkuisesta hiirestä, joka kovasti piti lanttulaatikosta…

Kysytty

Muistaisiko joku? Kyseessä vanha satu, ehkä 1950-luvulta, ehkä koulun lukukirjasta. Siinä kerrottiin pikkuisesta hiirestä, joka kovasti piti lanttulaatikosta. Oli myös kissa, joka myös piti lanttulaatikosta ja niin tarina jatkuu. Lopulta löytyi enemmän ja vähemmän otuksia, joille tuo sama herkku maistui.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä saattaisi olla neuvostoliittolainen satu Kertomus lantusta, joka sisältyy Dagmar Kemilän ja Paavo Kuosmasen laatimaan alaluokkien lukukirjaan Luen ja kerron. 2, Syksystä suveen (Valistus, 1952). Tässä sadussa on ukko, tämän pieni vaimo ja näiden lapsenlapsi, pieni tyttö, ja kaikki pitävät lanttulaatikosta. Ukko lähtee juurikasmaalle nostamaan heidän suurinta lanttuaan, mutta se on niin suuri, ettei hän yksin saa sitä irrotetuksi. Apuun tulee ensin vaimo, sitten tyttö, lopulta vielä talon kissa ja perheen mökissä asuva hiiri, ja vasta, kun kaikki viisi vetävät, lanttu irtoaa maasta. Siitä saavatkin kaikki oivallisen lanttulaatikkopäivällisen. Lopuksi tarinan kertoja arvelee, että ruokaa saattoi jäädä vähän tähteeksikin, "niin että sinäkin voit saada sitä maistaa, jos pidät lanttulaatikosta".