Mrs ja Mr käytetään vielä monissa maissa. Onko näistä termeistä luovuttu missään? Tai edes vähennetty käyttöä kuten Suimessa?

Kysytty

Mrs ja Mr käytetään vielä monissa maissa. Onko näistä termeistä luovuttu missään? Tai edes vähennetty käyttöä kuten Suimessa?

Vastaus

Vastattu

Tuula Viitaniemi ja Pasi Heikura ovat kirjoittaneet aiheesta artikkelin YLEn sivuille 2015. Teitittely vai sinuttelu?

Siinä he viittaavat  Johanna Isosävin ja Hanna lappalaisen kirjaan Saako sinutella vai täytyykö teititellä? : tutkimuksia eurooppalaisten kielten puhuttelukäytännöistä Helmet.

Teitittely lienee voimissaan vielä suurimmassa osassa maailmaan. Ramona Lepikin pro gardu tutkielma 2016 ainakin osoittaa, että jopa Suomen ja Eestin satamien asiakaspalvelussa suomalaiset sinuttelevat yleisemmin kuin eestilaiset. https://core.ac.uk/download/pdf/43337554.pdf

Felicia Bratun artikkeli Don’t call me by my first name! Naming conventions in different countries kertoo myös erilaisista nimenkäyttökäytännöistä ympäri maailmaa. https://www.wintranslation.com/cross-cultural-naming-conventions/

Graham Rhindin listassa oikeaoppisista kirjallisista puhutteluista suomi näyttää olevan ainoa, jossa pidetään herroittelua tai rouvittelua vanhanaikaisana.

3 ääntä

Kommentit

Ruotsissa on jo puoli vuosisataa sinuteltu kaikkia - paitsi kuningasta.
Siellä voi teitittelijä joutua ihmetyksen tai jopa paheksumisen kohteeksi. Tosin viime aikoina on kuulemma Tukholman alueella alkanut esiintyä asiakaspalvelutehtävissä työskentelevien teitittelyä, jota on yritetty jopa hiukan kartoittaa. On arveltu, että se johtuisi työn tekijän briljeeraamisen tarpeesta, ts. yrittäisi olla hiukan parempi kuin kollegat. Toki ulkomaalaisten asiakkaiden kohdalla pyritään kaiketi noudattamaan heidän kotimaansa mukaista käytäntöä.

På SVT har jag inte hört vuxna dua drottningen eller kronprincessan