Montako minuuttia keskiverrolle dvd-levylle mahtuu sisältöä?

Kysytty

Montako minuuttia keskiverrolle dvd-levylle mahtuu sisältöä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

DVD-formaatteja on monenlaisia, mutta tavallisin lienee yksipuolinen ja yksikerroksinen DVD-5-formaatti, jonka 4,7 gigatavun kapasiteettiin mahtuu 120 minuuttia DVD-tasoista videokuvaa. Pakattua/huonolaatuisempaa videokuvaa siihen mahtuu enemmänkin. CD-tasoista musiikkia DVD-5-levylle mahtuu lähes 8 tuntia. Esimerkiksi normaali tallennettava DVD-R on formaatiltaan DVD-5-levy.

Melko yleisiä esimerkiksi pitkien elokuvien tallentamisessa ovat myös kaksikerroksiset DVD-9-levyt, joihin mahtuu lähes tuplamäärä dataa, esimerkiksi noin 240 minuuttia hyvälaatuista videokuvaa. Tallennettavissa levyissä DVD-9-formaattia edustaa DVD-R DL.

Lähteet:

Gayle A. Alleman: "How DVDs work" / HowStuffWorks

Sal Prince: "DVD Size: How Much Data Do the Various Formats Hold?" / Lifewire