Montako helle- ja pakkaspäivää Suomessa ja Isossa-Britanniassa on yleensä vuodessa?

Kysytty

Montako helle- ja pakkaspäivää Suomessa ja Isossa-Britanniassa on yleensä vuodessa?

Vastaus

Vastattu

Helle- ja pakkaspäivien määrä vaihtelee kovasti vuosittain. Suomen pituus vaikuttaa siihen, ettei keskimääräisiä lukemia oikein saa annettua. Ilmatieteen laitos on tehnyt Tilastoja hellepäivistä 1991- 2020 https://www.ilmatieteenlaitos.fi/helletilastot Niiden perusteella Etelä-suomessa on 14-16 hellepäivää ja Pohjois-Suomessa 0-8 hellepäivää.

Pakkaspäivien keskimääräistä lukua on vieläkin vaikeampi arvioida. Ilmatieteen laitos ilmoittaakin tilastoissaan vain termisen talven alku ja päättymispäivät tai yhtäjaksoisten pakkaskausien lukumäärät. Talvitilastot ja Pakkastilastot.

Suomen ja Iso-Britannian tilastot eivät ole aivan samalla tavalla laskettuja, joten niiden vertailu voi olla vaikeaa. Päivälämpötilat keskimäärin 2014-2020. ja Kylmien päivien laskuri.

Kenties KysyIlmastosta.fi palvelussa tiedettäisiin tarkempi vastaus.