Montako eri versiota kappaleesta "Maalaismaisema" on levytetty ja ketkä kaikki ovat levyttäneet sen?

Kysytty

Montako eri versiota kappaleesta "Maalaismaisema" on levytetty ja ketkä kaikki ovat levyttäneet sen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Äänitetietokannasta http://www.fono.fi/ pystyy helposti hakemaan kappaleita esimerkiksi niiden nimen tai esittäjän mukaan:

Fono.fi sisältää tiedot Yle Arkiston, aiemmin Ylen Äänilevystön, kokoelmiin hankituista musiikkiäänitteistä vuodesta 1974 alkaen.

Fono.fi:ssä on tietoja myös vanhemmista Yle Arkiston musiikkikokoelmista, mm. suomalaisista 78-kierroksen levyistä vuosilta 1920-60 sekä populaarimusiikin vinyylilevyistä vuosilta 1955-65.

Fono.fi:ssä on myös tiedot Ylen kantanauhoista, eli musiikkiäänitteistä, joihin Yle on hankkinut pysyvät julkaisuoikeudet.

Fono.fi:hin on tallennettu mm.

  • musiikkiäänitteen, esimerkiksi CD-levyn nimi, pääesiintyjä sekä levynumero
  • musiikkiäänitteen sisältämien kappaleiden tiedot, mm. teoksen nimi, säveltäjä, sanoittaja, esittäjä ja musiikkilaji

Kysymys koskenee Petri & Petterson Brassin Suomessa tunnetuksi tekemää Maalaismaisema-kappaletta, joka on alkuperäiseltä nimeltään Country Comfort. Kappaleen säveltäjä on Elton John ja alkuperäinen sanoittaja Bernie Taupin. Suomalaiset sanat on tehnyt Jukka Virtanen. (ks. esim. http://www.fono.fi/KappaleenTiedot.aspx?kappale=maalaismaisema&ID=9b5a7… )

Maalaismaisema-kappalehaulla ja tarkennetun haun tekijätietona Elton John löytyy seuraavanlainen tulossivu: http://www.fono.fi/LaajennettuHakutulos.aspx?kappale=maalaismaisema&tek…

Hakutuloksia vertaamalla Elton Johnin sävellyksen on suomeksi levyttänyt ainakin 9 eri esittäjää (Petri & Pettersson Brass, Fredi, Huojuva Lato, Käärmemies, Finlanders, Pauli Hanhiniemi, Jean S., Oiva Lampinen ja Tanssiorkesteri Helibor). Kappaleesta on siis olemassa ainakin 9 eri versiota, mutta toki voi olla mahdollista, että joku esittäjä on levyttänyt sen useampaan kertaan. Tätä voi tutkailla lisää hakutuloksia selailemalla.

On tietenkin myös mahdollista, että jokin versio tietokannasta puuttuu.