Aurinkokunnat ja niiden planeettojen määrät

Kysytty

Montako aurinkokuntaa tiedetään tällä hetkellä olevan ja millä välillä niiden planeettojen lukumäärä vaihtelee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

NASA:n Exoplanet exploration -sivuston (https://exoplanets.nasa.gov/) mukaan eksoplaneettoja eli oman aurinkokuntamme ulkopuolisia planeettoja tunnetaan tällä hetkellä yhteensä 3 779 kappaletta 2 819:stä eri aurinkokunnasta. Näiden lisäksi on havaittu 2 737 mahdollista planeettaa, joiden olemassaoloa ei ole vielä vahvistettu.

Kaukaisten planeettojen havaitseminen on vaikeaa, ja ylivoimaisesti suurin osa niistä on havaittu tarkkailemalla muutoksia, joita ne aiheuttavat emotähtensä kirkkaudessa ja spektrissä. Massiiviset ja lähellä kiertävät planeetat vaikuttavat tähteensä pieniä ja kaukaisempia enemmän, joten tällaisia planeettoja on havaittu eniten. Usean planeetan järjestelmiä tunnetaan paljon, mutta on mahdotonta sanoa, onko mistään niistä löydetty kaikkia planeettoja.

The Open Exoplanet Catalogue (http://www.openexoplanetcatalogue.com/) listaa eniten planeettoja tähdelle HD 1018, peräti yhdeksän kappaletta. Näistä kolmen olemassaolo on kuitenkin lopullista vahvistusta vailla. Eniten vahvistettuja planeettoja on tähdellä Kepler-90, kahdeksan kappaletta. Mahdollista kuitenkin on, että sitäkin kiertää vielä useampi planeetta.