Monesta paikasta olen etsinyt, nyt sain vinkin kokeilla tätä. Kykeneekö "kirjaston täti" siihen, missä somekaan ei auta? Nelisenkymmentä vuotta sitten…

Kysytty

Hei,

Monesta paikasta olen etsinyt, nyt sain vinkin kokeilla tätä. Kykeneekö "kirjaston täti" siihen, missä somekaan ei auta?

Nelisenkymmentä vuotta sitten ollessani ala-asteella, esitettiin joulujuhlassa nykyäänkin kovin ajankohtainen ja koskettava näytelmä kesäkissan kohtalosta talven tultua.

Tämä pieni kissa oli siis tullut jätetyksi syksyllä mökille ja kertoi tarinaansa muun muassa laulaen (sävel: Seitsemän miehen voima)

"Minä olen kesäkissa,
Melkoisissa vaikeuksissa
Tultua syksyn ja kylmän,
Tultua syksyn ja kylmän.

Kun mä olin pentu pieni
Helppoa mun oli tieni,
Lapset kun pitivät huolta,
Lapset kun pitivät huolta."

Monta muutakin säkeistöä laulussa oli, mutta niitä en enää muista.

Muistaako kukaan ko. näytelmää ja voisinko saada sen itselleni jostakin? Oli muistaakseni silloin Opettaja-lehdessä (tai jossain muussa vastaavassa aviisissa jota kansankynttilät tuohon aikaan lukivat.)

Vastaus

Vastattu

Teos "Yhdessä kouluteatteriin - esityksiä koulun näyttämölle" (Matku, 1999) sisältää "Kesäkissa" nimisen näytelmän. Se saattaisi olla etsimäsi laulunäytelmä.

Kirjaa löytyy Heinolan kirjaston hyllystä. Tässä linkki kirjan tietoihin:
https://lastu.finna.fi/Record/lastu.352040