Mökillä on nyt syksyllä taas kirppuja. Ei ne hyttysen puremiakaan ole, joten oletan sen olevan lintukirppu. Voiko lintukirput hävittää petivaatteista kuumassa…

Kysytty

Mökillä on nyt syksyllä taas kirppuja. Ei ne hyttysen puremiakaan ole, joten oletan sen olevan lintukirppu.

Voiko lintukirput hävittää petivaatteista kuumassa saunassa?

Kiitos vastauksesta!

- Nimim. Kirpuista eroon

Vastaus

Vastattu

Helsingin sanomien haastatteleman Helsingin kaupungin ympäristötarkastajan mukaan linnuista tai oravista tulleiden kirppujen tapauksessa kodin sisätilat kannattaa myrkyttää tarkoitukseen soveltuvalla kaupoissa myytävällä hyönteismyrkyllä. Lisäksi paikat pitää imuroida huolellisesti ja imurin pölypussikin olisi myrkytettävä. Sohvanpäälliset, jotka voi irrottaa, liinavaatteet ja muut tekstiilit olisi hyvä pestä pesukoneessa tai pakastaa. Tuholaistorjuntayritys suosittelee pesuohjelman lämpötilaksi 90 astetta.

Lähteet:

Helsingin Sanomat 29.6.2014 "Miten lintukirpuista voi päästä eroon?"
Ludetorjuntayrityksen sivut
https://www.ludetorjuntabugbusters.fi/lintukirppu/