Moikka! Tykkäsin kovasti Waltarin Mikael Karvajalan alkupuolesta, kun hän seikkaili 1500-luvun Suomessa. Kysyisinkin, että osaatteko suositella muita tuon…

Kysytty

Moikka!

Tykkäsin kovasti Waltarin Mikael Karvajalan alkupuolesta, kun hän seikkaili 1500-luvun Suomessa. Kysyisinkin, että osaatteko suositella muita tuon aikakauden Suomeen sijoittuvia historiallisia romaaneja.

Vastaus

Vastattu

Alla olevassa listassa on kaunokirjallisia teoksia, joiden tapahtumat sijoittuvat 1500-luvun Suomeen.

Robert Brantberg: Kadonneet kronikat : birgittalaismunkki Jöns Budden tarina (2007)

Pirjo Tuominen: Kaarina Hannuntytär (1999)

Heikki Ylikangas: Ilkkaisen sota : romaani (1996)

Ilona Meretoja: Juhana oli kohtaloni (1967)

Tauno Himmi: Laukon valtiatar (1948)

Olavi Tuomola: Haaskalinnut (1947)

Mika Waltari: Kaarina Maununtytär : historiallinen romaani (1942)

Artturi Leinonen: Johannes Jussoila : historialllinen romaani (1943), Maakunnan sinetti (1930)

Kyösti Wilkuna: Viimeiset luostarin asukkaat : romaani (1935)

Zacharias Topelius: Jungarin taru (Kootut teokset 6,  suom. Helmi Setälä, 1929)

Fredrika Runeberg: Sigrid Liljeholm : kuvaus Klaus Flemingin ajalta (suom. Tyyni Tuulio, 1983)

Saamelaisten elämää 1500-luvulla kuvaa Päivi Alasalmen romaani Pajulinnun huuto (2015, jatko-osa teokselle Joenjoen laulu, 2013)

1500-luvulle sijoittuvia viihteellisempiä romaaneja on tässä listassa.

Kristiina Vuori: Kaarnatuli (2016), Filippa (2017), Viipurin valtiatar (2019)

 Kaari Utrio: Kartanonherra ja kaunis Kirstin (1968), Kirstin (1982), Viipurin kaunotar(1973), Aatelisneito, porvaristyttö (1974)

Leila Tuure: Puolan prinsessa (2009)

Ursula Pohjolan-Pirhonen: Rautamarskin tytär (1968) ja Kauppamies ja kuninkaantytär (1967).

Useimmista teoksista on kuvaus Kirjasammossa.

https://www.kirjasampo.fi/fi